Ulik størrelse på testiklene

Hei jeg er en gutt på 15 år som lurer på dette Er det normalt at den ene tenstilelen skal være litt støre en den andre?

Hei gutt 15 år.

Ja, det er helt normalt at testiklene kan ha litt ulik størrelse.
Pungen er delt inn i høyre og venstre, hver halvdel med en testikkel. Disse henger i forskjellig høyde, og det kan også gjøre at den ene virker større.

Unge gutter bør jevnlig undersøke pungen sin. Dersom det er en markant størrelsesforskjell eller de endrer størrelse, dersom de er vonde eller det er klumper som ikke har vært der før, bør en gå til helsestasjon eller lege for å undersøke om alt er bra.
Det at en har litt vondt i testiklene en gang i blant, er vanlig, og også når en får slag mot kjønnsorganet. Men smerter som ikke forsvinner bør en undersøke.