Er det nyttig med HPV vaksine?

Hei!
Lurer på om det er nyttig for meg som 25 år gammel jente å ta HPV-vaksine? Har tatt celleprøve, men forstår ikkje ut frå offentlig informasjon om HPV-viruset kan smitte meg når eg er gift og kun har ein seksualpartner som heller ikkje har hatt nokon andre?

Hei og takk for spørsmålet!

HPV-vaksinen beskytter mot noen typer virus som overføres ved seksuell aktivitet. Dette gjelder ikke bare samleie, men også annen intim hudkontakt i nærheten av kjønnsorganene. Man kan derfor være smittet uten å ha gjennomført samleie. Enkelte typer HPV (humant papillomavirus) kan føre til kreft i livmorhalsen. Statistisk sett er det i dag få som aldri kommer til å ha mer enn én sexpartner i løpet av livet og at denne sexpartneren i tillegg heller aldri har hatt seksuell kontakt med noen andre. Derfor tilbys vaksinen til alle i syvende klasse.

Men du har helt rett i at HPV ikke kan overføres uten at en av sexpartnerne har hatt intim kontakt med noen andre. Så hvis dere er 100% sikre på at ingen av dere har hatt intim kontakt med noen andre og at dere alltid kommer til å være trofaste mot hverandre, er det heller ingen mulighet for at dere har blitt eller vil bli smittet med HPV. Det er likevel fornuftig å delta i screeningprogrammet for undersøkelse av livmorhalsen med celleprøver som anbefales for kvinner mellom 25 og 69 år.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no