Er det vanlig å gå konstant med bind?

Hei! Er det vanlig for en jente å gå konstant med bind? Når jeg ikke har mensen så siver det enten ut slim elle annen væske. Er det normalt? Det er skikkelig irriterende. jeg kan ikke gå uten bind, for da føler jeg at underbuksa er våt etter bare en liten stund....

Hei.

Utflod er en normalfunksjon som skal være med på å smøre skjeden og holde den frisk og glatt. Alle jenter har utflod, men mengden kan variere fra jente til jente og i ulike aldre. I puberteten vil jenter oppleve at de får mer utflod. Mange har også økt utflod noen dager i menstruasjonssyklusen, som rundt eggløsningen.

Utfloden kan gi et fuktig belegg i trusa. Dersom du bruker bind konstant, blir det lett litt for tett slik at huden blir irritert og da kan utfloden til og med øke. Da er det bedre å bruke små, tynne truseinnlegg, men heller ikke det er bra å bruke hele tiden, da det også blir tett, fuktig og sårt. Et tips kan være å bytte underbukse. Det er lurt å bruke underbukser som som er laget av bomull som puster bedre enn syntetiske stoffer, og bruke en truse i stedenfor G-streng, siden de har et tykkere felt i midten som kan ta imot litt utflod. G-strenger er veldig små og har lite tøy til å fange opp utflod og i tillegg ligger de ofte stramt inn mot slimhuden, slik at det kan irritere og øke produksjonen av utflod. Prøv å varrier mellom de ulike løsningene og finn noe som passer for deg. Du kan gjerne bruke truseinnlegg på skolen, eller når du skal på aktiviteter, og så droppe det når du bare er hjemme. Det er lurt å skifte truseinnlegg ofte. Vær også obs på å bare bruke vann når du vasker deg nedentil, eller evt bruke en parfymefri såpe (for eksempel Dr.Greve eller Asan).

Dersom du fortsetter å bekymre deg på om du har over normalt mye utflod, så snakk med helsesøster på skolen din. Dersom utfloden din får vond lukt eller mørkere farge bør du oppsøke lege.

Du kan lese mer om utflod og menstruasjonen på Ob.no