Er forelsket i en som har kjæreste.

Er forelsket i ei jente som har kjæreste.

Jeg har blitt forelska i ei jenta som går på skolen. Vi fløter med hverandre. Ho har kjæreste så det er vanskelig for meg. Å ho er ikke kristen.. Hva skal jeg gjøre?

Hei

Takk for spørsmålet ditt.

Følelser av forelskelse kan ofte være litt kompliserte, og de kan oppstå når de helst ikke skulle. Det er mange som hevder at man ikke kan velge hvem man forelsker seg i, men vi tror at man i ganske stor grad kan legge lokk på en forelskelse, og at man kan velge å ikke "gi den næring". Når den ikke får næring, vil den forsvinne. Det kan ta tid, og det kan være vondt, men forelskelser kan gå helt over.

Uten å kjenne hele bildet av situasjonen du er i, så kan det se ut til at du i dette tilfellet må forsøke å legge lokk på forelskelsen og la den gå over. Og at det er din oppgave. Ganske enkelt fordi jenta du er forelsket i allerede har kjæreste. Det er selvsagt veldig vondt og vanskelig, spesielt hvis du nå har hatt følelser for jenta over lenger tid.

Det at dere flørter er jo egentlig ikke særlig greit når hun er i et annet forhold. Det hadde vel ikke du heller synes om det var du som var kjæresten? Hvis flørtinga er noe du kan stoppe gjennom at du ikke tar initiativ, så er det nok lurt at du gjør det. Dersom hun tar like mye initiativ til det, og det ikke er enkelt å stoppe, så bør dere ta en prat om det. Det handler faktisk om at du må respektere deg selv og passe på ditt eget følelsesliv. Det er ikke greit å leke med andres følelser.

Skulle det blir slutt mellom denne jenta og hennes kjæreste, enten helt uavhengig av deg, eller fordi hun avslutter forholdet fordi hun har følelser for deg, da må du ta stilling til det at hun ikke er kristen.

Å være i et kjæresteforhold hvor den ene er kristen og den andre ikke, er ikke enkelt og det kan by på store utfordringer. En viktig nøkkel for at det skal kunne fungere er at man kan snakke sammen om de dype tingene: om tro og ikke-tro, om forventninger til forholdet, og om respekt for den andres livssyn.

Lykke til!