Er jeg kristen hvis jeg banner?

Er jeg kristen viss jeg banner? Jeg lurer også på om jeg kan runke når jeg er kristen, om det er en synd? Men tror du at jeg er kristen? Jeg tror på Gud og Jesus og jeg er glad i Jesus. Jeg går noen ganger i kirka men jeg leser aldri bibelen fordi det er kjedelig. Jeg ber ofte til Jesus på kvelden for tilgivelse og om andre ting. Men jeg banner og noen ganger misbruker jeg Guds navn:( men jeg prøver og ikke gjøre det.når jeg ber så blir det jeg ber om gjort eller oppfylt eller hva jeg skal kalle det. Så det jeg lurer på er: Er jeg kristen? Jeg føler meg ihverfall litt kristen. For jeg vil veldig hjerne være det? og en ting til som jeg lurer på er om man ber til Gud eller Jesus. Jeg ber ihverfall til Jesus og jeg håper dette er riktig. For jeg vil ikke være en som ikke en gang vet hvem man ber til. Og tror du at jeg kommer til helvete, for jeg vil ikke det. Jeg vil til himmelen av hele mitt hjerte. Beklager viss dette ble for langt men sånn er det, det er. Kan en prest plis svare og ikke helsesøster for hun er ikke alltid kristen.

Hei kjære deg.

Du lurer på om du er kristen på grunnlag av ting du føler og/eller gjør.

Ingenting av det du føler eller gjør, kan gjøre deg kristen. Frelsen er en gave som Gud gir og som vi må ta imot. Frelsen er ikke noe vi kan gjøre oss fortjent til gjennom gjerninger. I oss selv er vi helt fortapt og kan ikke komme til himmelen. Jesus døde for våre synder, tok straffen for våre gjerninger, slik at vi kunne få del i det evige livet. Frelsen er helt og fullt Jesus sitt verk og blir gitt til alle som ber ham om å få del i dette nye livet. Jes 53,5-6

Les også: Frelst

Frelse handler altså om å bli reddet fra noe, til noe. Gud ønsker å frelse oss fra synden og gjøre oss til sine barn. Barn fødes inn i en familie, slik blir også de som tar imot Guds frelse født inn i Guds familie. Dvs at det blir født et nytt liv inne i den personen; Den Hellige Ånd flytter inn. Joh 3, 3-18

Ingen andre kan fortelle deg om du er frelst. Men Bibelen er tydelig på at du selv kan vite at du er frelst dersom du har bedt Jesus komme inn i hjertet ditt og har tatt imot Jesus som Herre i livet ditt. «Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.» Apg 2,21. «Alle dem som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.» Joh 1,12

Les også: Elsker Gud meg som jeg er

Når man er frelst har man en personlig relasjon med Jesus.  Snakker med han og hører på det han har å si i Bibelen. Og akkurat som med andre relasjoner, må man bruke tid sammen for å bli kjent. Gjennom Bibelen kan du lære om hvem Gud egentlig er, og om hva Jesus har gjort for deg. Når man er Guds barn og lever nært Gud, blir en opptatt av hva som er Guds vilje og vil leve til ære for Ham.

Ved å høre rykter om en person, kan en lett tro feil om den personen. Slik er det også med Gud og Jesus, de er utsatt for ganske mange rykter i dag og ikke alt som blir sagt om dem er sant. Du trenger derfor selv å bli kjent med Gud og Jesus gjennom Bibelen.

Ved å lese i Bibelen kan du få klarhet i om du er frelst eller ikke. Dersom du synes Bibelen er en vanskelig bok, så kan du starte i Johannes evangeliet og be Gud om å åpne opp øynene dine så du forstår det du leser. Gud snakker gjennom Bibelen, så ved å lese den, blir du kjent med Han og Hans vilje for deg.

Dersom det er en kristen menighet der du bor, så oppsøk den og ta kontakt med en pastor eller ungdomsleder og snakk med dem om ting du lurer på.