Er jeg voldtatt?

Hei. Jeg lurer på om jeg har blitt voldtatt eller ikke.

Jeg var på fest, og hadde drukket. Jeg begynte å kysse med en gutt. Han tok meg med ut, og dro ned buksa. Noe jeg ikke ville. Men klarte ikke si ifra før en liten stund. Da stoppet han.
Jeg følte meg utrolig grusom og skitten etterpå. Men jeg vet at jeg er tilgitt og blitt vasket ren av Jesus på korset. Det er jeg enig takknemlig for.

Det jeg lurer på, er om dette er en voldtekt eller ikke. For da bør jeg kontakte noen om hjelp til å komme over det.. Men hvis det ikke er det kan jeg leve på at Jesus døde for meg, og alle mine synder. Inkludert denne!

Mvh jente 18

Kjære jente 18!

Det høres ut som du hadde en svært ubehagelig opplevelse på den festen, og at du ble utsatt for noe du helst skulle være foruten. Det skjer dessverre altfor ofte på fest når det er alkohol med i bildet at man ender i en situasjon og med en opplevelse man helst skulle vært foruten. Når man er beruset greier man ikke å vurdere så klart og være så tydelig på grensene sine som man ellers gjerne ville vært. Så flott at du klarte å si ifra til slutt!

Når man blir utsatt for uønsket seksuell berøring regnes dette for et seksuelt overgrep. Dette er straffbart i Norge. Dette uavhengig om du/dere har drukket alkohol eller ikke.

Uansett definisjon, så beskriver du dette som en ubehagelig opplevelse og det vil derfor være godt for deg å få snakke om og bearbeide det du har opplevd. Vi anbefaler deg derfor på det sterkeste å snakke med noen voksne om det. Du kan for eksempel ta kontakt helsesøster på skolen din, ringe til Kirkens SOS 81533300 eller DIXI- Ressurssenter mot voldtekt på telefon 22 44 40 50. Begge er gratis rådgivningstjeneste som har taushetsplikt.

Guds nåde er fullkommen og uten grenser, og han tar alltid imot alle som kommer til ham. Når du ber Jesus om tilgivelse, renser han deg fra all urettferdighet og han gjenoppretter renheten i livet ditt. Men likevel kan du trenge å snakke med noen voksne du stoler på om de vonde opplevelsene du har hatt.