Er jenten sitt tissehull større?

Er jentas tissehull større en guttens? Hvis du skjønner?

Hei og takk for spørsmålet!

Jenter og gutter har veldig forskjellige kjønnsorganer, men det er også mange likheter. Åpningen der tiss kommer ut (urinrørsåpningen) er omtrent like stor hos jenter og gutter. Den store forskjellen er at urinrørsåpningen ligger ytterst på penis hos gutten, mens den ligger for seg selv mellom kjønnsleppene foran skjeden hos jentene. Skjeden er mye større enn urinrørsåpningen og ligger mellom urinrørsåpningen og endetarmsåpningen. Skjeden er elastisk slik at den kan romme hele penis når en mann og en kvinne har samleie. Når et barn skal bli født kan skjeden utvide seg så mye at barnet kommer ut gjennom den.

Du kan lese mer om mannens og kvinnens kjønnsorganer i disse artiklene:

Hva skjer i kroppen til en mann når han har sex?
Hva skjer i kroppen til en kvinne når hun har sex?