Er kvinner kun et sexobjekt?

Jeg har nettopp lest et utrolig frustrerende innlegg på en blogg. Forfatteren har skrevet et langt innlegg om at alle kvinner er sex objekter og at det er det Gud har skapt kvinner til å være. Alle menn ser alle kvinner som sex objekter, uansett om det er en fremmed, sin kone, sin mor eller datter. Vi jenter må bare akseptere dette og vi må la oss bli brukt seksuelt av menn. Som kristne må vi så klart spare jomfrudommen til ekteskapet, men så fort vi er gift må vi aldri si nei til sex. Har mannen lyst, må vi si ja, for vi er et objekt Gud har skapt til mannens glede.

Jeg ble helt ut av meg av å lese dette. Sint, frustrert, oppgitt og veldig lei meg. Jeg ønsker å høre hva dere tenker om dette. Er dette en manns syke tankegang, eller det slik mange kristne tenker?

Hilsen ei jente som vet det er mye mer til henne enn en fin kropp.

Hei og takk for spørsmålet!

Vi skjønner veldig godt at du blir frustrert av å lese en slik blogg. Du har god grunn til å bli sint, frustrert, oppgitt og lei deg av slike uttalelser. Dette er holdninger som ikke har noe med bibelsk kristendom å gjøre og som ingen kirkesamfunn eller kristne organisasjoner i Norge støtter. Det er aldri riktig å gjøre mennesker til sexobjekter.

Da Gud skapte oss ble vi skapt som mann og kvinne for å være et bilde av Gud (1. Mosebok 1.27). Både mannen og kvinnen var nødvendige for å vise hele bildet av Gud, og relasjonen mellom dem skulle være et tydelig bilde av en Gud som er full av trofasthet og kjærlighet. Også det seksuelle forholdet mellom mannen og kvinnen i ekteskapet skal være et bilde av Guds kjærlighet og godhet.

Bibelen sier at det ikke var godt for Adam å være alene og at Gud skapte kvinnen som en hjelper for Adam (1. Mosebok 2.18). Men det betyr det ikke at Eva var mindre verdt eller skulle være en tjener for Adam. Det hebraiske ordet ezer som er oversatt hjelper brukes faktisk om Gud flere steder i Bibelen, for eksempel i Salme 33.20 der det står at Gud er vår hjelp og vårt skjold. På samme måte som Gud hjelper oss med det vi ikke får til på egen hånd, skulle Eva stå ved Adams side og hjelpe ham med alt han ikke kunne klare alene.

Seksualiteten er en gave fra Gud for at en mann og en kvinne som har giftet seg med hverandre skal knyttes sammen og oppleve et fellesskap som er sterkere enn alt annet man kan oppleve med et annet menneske. Faktisk er det slik at Paulus sammenligner det seksuelle forholdet mellom mannen og kvinnen i ekteskapet med forholdet mellom Jesus og menigheten (Efeserne 5.31-32). Når Jesus kommer til oss er det med en invitasjon til å ha intimt fellesskap med ham, dette er aldri noe han presser eller tvinger oss til. På samme måte er det seksuelle samlivet i ekteskapet noe som alltid må være frivillig og som begge ektefellene skal ha glede av.

Bibelen sier at en kvinne som er gift ikke rår over sin egen kropp men at kroppen hennes tilhører mannen. Men akkurat det samme gjelder for mannen. Samme bibelsted sier at mannen ikke rår over sin egen kropp fordi den tilhører kvinnen (1. Korinterbrev 7.4). Dette er altså helt gjensidig, begge ektefellene tilhører hverandre og skal behandle hverandre med stor respekt.

Jesus kommer med en radikal uttalelse i Matteus 5.28: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. Dette forteller oss at ingen mann har rett til å se på en kvinne som et sexobjekt. For når han gjør det, har han brukt kroppen hennes på feil måte selv om det bare skjer i hjertet.

Så du har helt rett i at dette bare er en manns “syke tankegang” som ikke er på linje med Bibelen og Jesu lære. Når Bibelen sier at vi skal vente med sex til ekteskapet er det ikke for at mannen skal utnytte kvinnen eller motsatt. Sex skal være noe vakkert og intimt som vi bare deler med et menneske vi elsker og har bundet oss til å leve sammen med for resten av livet.