Er p-pillen etisk riktig

Hei.
Jeg leste artikkelen deres om prevensjon, og jeg lurte på om denne pillen etisk er riktig.
Er det hundre prosent sikkert at denne ikke hindrer egget hvis det er befruktet?

Hei!

Fint at du er bevisst på å velge et prevensjonsmiddel som er etisk riktig å bruke.

Såkalte minipiller hindrer ikke befruktning, derfor vil vi ikke anbefale minipiller som prevensjon. Men p-piller av typen kombinasjonspiller hindrer befruktning. Hvis slike p-piller tas regelmessig er det veldig lite sannsynlig at det skjer en befruktning av egget. Men hvis man for eksempel glemmer en eller flere piller og det likevel skulle skje en befruktning av egget, kan man risikere at dette utstøtes fra livmoren. Vi anbefaler derfor å bruke kondom resten av perioden hvis man har glemt en pille.

Du kan lese mer om bruk av p-piller i dette i svaret og i artikkelen Hindrer p-piller befruktning?

Med vennlig hilsen GuttogJente.no