Ereksjon ved kosing

Hei!
Jeg er en gutt som er 17 år og har en kjæreste.
Når jeg og kjæresten ligger/sitter i senga og koser får jeg ereksjon, uten at jeg har noen seksuelle tanker. Tror ikke kjæresten har merket det enda, men det ville vært utrolig flaut om hun merket det. Hvordan kan jeg stoppe dette?

Hei gutt 17

Det høres helt ut som du er innenfor det vi kan kalle et normalt reaksjonsmønster, i det du beskriver hva som skjer når du koser med kjæresten din. Vi fungerer på den måten at når en gutt og en jente koser med hverandre på en nær eller intim måte, så vekkes det under normale forhold seksuelle følelser. Å kose, kysse, kline og kjæle med hverandre trigger nok de signalene kroppen trenger for å reagere og klargjøre seg for en seksuell opplevelse. Seksualitet er mye mer enn selve samleiet. Det du opplever er at kroppen din reagerer seksuelt på den intimiteten som du og kjæresten har, ved å få ereksjon. Dette er helt normalt. En behøver ikke tenke seksuelle tanker for at det skal skje. Ereksjonen som oppstår under de forholdene du beskriver, er et tydelig signal om at kroppen blir seksuelt stimulert og klargjør seg for samleie.

Les: Hvor skal kjæresten min og jeg sette grenser?

Spørsmålet som da blir viktig å stille til dere som par, er om dere er enige om å sette en grense for hvor dere ønsker å stoppe, for å kunne være på den sikre siden. I det en blir kåt og klar for samleie etter mye kosing, kan det fort bli for utfordrende å stoppe i tide. Siden bibelen forteller oss at all form for seksuelt fellesskap skal skje innenfor ekteskapet, er det viktig at dere må snakke med hverandre om dette, og i hvilken grad dere klarer å spare dere til dere blir gift hvis dere fortsetter på den måten dere nå gjør. Jeg vil utfordre deg på å ta dette opp som tema med kjæresten din og bli enige med henne om hvordan dere skal forholde dere til hverandre. Sett grenser i forholdet deres, der dere begge gjør hverandre ansvarlige på at grensene ikke blir brutt. Det er stor fare for at dere går lenger enn dere hadde tenkt å gjøre seksuelt, dersom dere ikke snakker om det og gjør avtaler om hvordan dere vil forholde dere til hverandre.

Les: Hvor bør grensene gå?

Husk på at dere nå har muligheten til å bruke tid på å komme nærmere hverandre og bruke tid på å bli kjent med hverandre som mennesker, slik at en velger sin ektefelle på bakgrunn av at en har godt og nært kjennskap til hverandre. Gud skapte oss til å leve ut seksuallivet innenfor ekteskapets rammer, og vi regner med at han vet best hvordan vi er skapt. Det å snakke sammen og komme til enighet om hvordan dere forholder dere seksuelt, er også en sterk bekreftelse til på at en velger å respektere og ta vare på hverandre. Lykke til!

Les også: Gikk over grenser, hva skal vi gjøre?

Med vennlig hilsen GuttogJente.no