Færre kristne gutter enn jenter?

Hei! Tror ikke jeg er den eneste jenta som som synes det er færre kristne gutter enn jenter. Det går vel ikke helt opp? Blir vel en del av oss som kommer til å leve singel resten av livet da. Hvordan leve som singel som voksen, er jo ganske sånn greit som ungdom?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Det er nok en del kristne jenter som føler at det er færre gutter enn jenter, og i en del kristne miljøer er det klart overtall av jenter. Men selv om det er en del kristne single jenter, så er det faktisk en god del single kristne gutter også. Nå er det jo ikke bare å koble sammen to og to til det går opp i antall, for det er jo mer som må stemme for at man vil gå inn i et parforhold enn at noen er ledig. Derfor er det alltid et visst antall single mennesker, enten fordi de ikke finner noen de ønsker som partner eller fordi de av en eller annen grunn velger å være alene. Det kan være mange gode grunner til å leve alene, og det er som du sier ganske greit når man er ung. Etter hvert som venner får familie og barn, blir det større utfordringer å ha nok single venner som samme sosiale behov og kapasitet som en selv. Da er de fleste fullt opptatt med familien sin og kan ikke være så sosial og tilgjengelig som tidligere. Både livet, samtalene og interessene vil da bli rettet mot familiære ting og den single vil føle seg utenfor. Samtidig har den single en større tidskapasitet til å bruke på jobb, hobbyer, interesser, menighet, venner og til å engasjere seg i aktiviteter.

Les: Et rikt liv – også som singel

Singellivet kan være både rikt og utfordrende. Det er uansett viktig å utnytte singeltiden og ikke bare gå rundt å vente på den rette skal dukke opp. Lev livet der du er og som den du er, ikke lev som om du er på vent. Bruk tid og engasjement på noe som er meningsfylt og verdifullt for deg, noe du kan vie deg til og som du kan få energi og glede av å være en del av.

Les også:
Lei av å vente på kjæreste
Huskeliste for single
Å elske er å være sårbar