Fin nok?

Hei, Jente 13 år.

Noen ganger føler jeg meg så tykk. Jeg er jo ikke det men når jeg ser på andre ser dem så tynne ut, jeg vil være akkurat like tynne som dem. Jeg har sluttet å spise mange dager på rad, men Ingen ting fungerer. Jeg har ei venninne i klassen min som er så tynn, hun skryter av det hele tiden noen ganger vil jeg bare løpe vekk å forsvinne, jeg føler meg ikke fin nok og ikke verdifull! Jeg har prøvd å finne mange vers i bibelen men jeg finner ingen som passer til spiseforstyrrelse kan dere hjelpe meg?

Hei kjære jente 13 år.

Du er midt i puberteten og det er den tiden kroppen forandrer seg og det er vanskelig å være fornøyd med seg selv. Dette er en tid da man er spesielt sårbar. Mange er redde for å ikke være god nok og passe inn, og man sammenligner seg dermed ofte med andre. Vi mennesker er ofte så redde for å ikke bli akseptert eller godtatt slik vi er og da er det vanskelig å la være å ta seg nær av kommentarer og blikk. I ungdomstiden bruker mange mye tid på å sammenligne seg med andre. Dessverre bruker jenter også mye tid på å lese blogger og blader og dermed blir sammenligningsgrunnlaget helt uoppnåelig. Ingen jenter har mulighet til å bli tynn nok eller fin nok, fordi det finnes alltid noen som er tynnere og finere i ens egen øyne. Så den veien du har begynt på med å spise lite for å bli tynnere, vil uansett ikke hjelpe på følelsen din.

Les:  Aldri god nok

Det som kan hjelpe deg er å ta kontroll over tankene dine og det kan du få hjelp til gjennom å bruke tid på å reflektere over disse punktene:

1. Det kan hjelpe å styre tankene inn på det som du har som er bra. Lag deg en liste over hva du har å være takknemlig for både med kroppen din og omgivelsene dine. Skriv ned i detaljer de delene av kroppen din som er bra, som er uten misdannelser og skavanker, som fungerer og er friskt. Skriv ned en liste over dine personlige egenskaper og hva du er flink til og skriv ned det som er bra med omgivelsene dine. Bruk så jevnlig litt tid på å takke for det du har fått, og da vil du kanskje se at du har mer å takke for enn å klage på.

2. Det kan også hjelpe å tenke på at det finnes mange sannheter om kroppen din, - du har din subjektive sannhet og de rundt deg har sin subjektive sannhet. Den objektive sannheten om kroppen din, kan du regne ut gjennom BMI og listen over hva som fungerer og er uten misdannelser og skader. Men vi har alle vår egen mening om hva som er fint og hva som er passe. Dersom du spør din mor, vil hun ha en mening om vekten og utseende ditt, helsesøster vil også ha en mening, vennene vil ha hver sin og du vil ha en annen. Du mener du har rett, og de andre mener de har rett. Men ingen av oss kan bestemme hva den andre skal mene, så din mening om din vekt er bare en av mange. Hvilken mening vil du la telle høyest?

3. Når det gjelder verdi, så velger vi sjelden venner etter vektklasse. Man velger ikke venner fordi de er søte og fine, men fordi de er gode mennesker som man trives sammen med. Man blir ikke en mindre hyggelig venn selv om en legger på seg en kilo eller to. Kilo, kroppsfasong og utseende påvirker ikke vennskapet. Dersom noen velger venner etter utseende og vekt så er det ikke ekte vennskap, og heller ikke noe å samle på. Mennesker som er mer opptatt av utseende enn av oppførselen sin er slitsomme å være sammen med.

4. Det vi bruker tid på, ser på, leser om og tenker på, vil forme tankene og følelsene våre. Det vil også kunne hjelpe deg dersom du fokuserer mer på det Gud mener om deg, enn det mennesker mener om deg. Gud ser deg og elsker deg. Når du er misfornøyd og nedfor, ønsker han at du skal fokusere på at han har skapt deg på underfullt vis. Du er kunstferdig formet av hans hånd, helt unik og  høyt elsket. Hans ønske for deg er at du skal holde blikket festet på Ham og det Han har for deg og blomstre ut som den han har skapt deg til å være, med alle dine evner og egenskaper, til glede for han og for omgivelsene dine. Og snakk med Jesus om alt du føler og tenker på, gi det til Ham og be om hjelp til å tro på det han sier til deg i Bibelen. Det står ikke noe om spiseforstyrrelse i Bibelen, men det står mye om hva Gud tenker om oss og hvilke planer han har for oss. Les: Salme 139 / Salme 145, 14 og 18 / Salme 147,3 / 5 Mos 33, 12 og 26 / Jes 43,4 /  Sef 3,17 / Matt 10,30 / Jes 40,31.

Og når du merker at tanken på at du ikke er fin nok, eller tynn nok kommer, så pass på å stoppe dem og bytt dem så ut med sannheten du har reflektert deg frem til. Noen ganger må vi velge hva som skal få bety mest for oss og velge å tenke de tankene som er nyttige for oss.  Lag deg en liste over setninger du kan si til deg selv; ”Jeg er helt ok”, ”Jeg er tynn nok”, ”Jeg er fin nok”, ”Det er bra å være meg”, “Jeg er kunstferdig formet av Gud”, ”Jeg er vakker”, og bruk dem flittig. Vi er så ”enkelt” laget at vi blir det vi fyller oss med, så fyll deg med gode ord og Guds sannheter om deg.

Les: Den perfekte kroppen

Vi vil også anbefale deg å snakke med noen voksne du stoler på om tankene du bærer på. Når vi får satt ord på det overfor noen, så blir de ikke så truende og får ikke så stor makt over oss. Du kan snakke med foreldrene dine, noen voksne du har tillit til eller helsesykepleier på skolen din, så kan de være en støtte for deg.

Lykke til.