For strenge angående nettbruk?

Hei! Familien min er kristne, jeg og. Men når jeg kom i puberteten, har fristelser kommet til meg. For eksempel: Søke på nettet etter nakne folk og pupper og sånne ting. Men en dag fikk jeg høre om serien "Skam", er ikke rart hvorfor den heter det. Jeg begynte å se på det uten at mamma og pappa visste det. Men mamma og pappa er ganske beskyttende, så de fant det raskt ut. De er ganske strenge med meg om nett og mobil. Pappa har installert noe som heter screentime som gjør sånt at jeg ikke kan være på mobilen etter kl 22.00. Han har blokkert google og youtube på mobilen min. Det er passord på appstore når jeg vil installere apper. Jeg tør ikke vise vennene mine at jeg ikke kan gå på internett på mobilen. Jeg får ikke lov til å ha musica.ly, snapchat, instagram og facebook før jeg er gammel nok. Er de for strenge mot meg? Det er jo egentlig bare bra for meg. Men er dette over grensen?

Hei!

Fristelser er en del av livet. Å lære seg hva som er rett og galt og hvordan man kan unngå å falle for fristelser er en del av å modnes som menneske. Foreldre som hjelper deg å sette grenser en en fantastisk ting å ha midt i denne perioden hvor det er vanskelig å vite hva som er rett og galt. Om du synes foreldrene dine er strenge, skal du vite at det er bedre enn om de ikke satte grenser for deg og du måtte lære gjennom mange smertefulle erfaringer. At de setter samme aldersgrense for deg som facebook, instagram, snapchat etc faktisk setter selv, er jo bra (hvis det er det du mener med "før jeg er gammel nok"), og det er mange andre foreldre som gjør det samme. Det å følge lover og regler er også noe du skal være glad foreldrene dine gjør og som er en viktig del av å bli voksen. Så de både beskytter deg og er gode eksempler for deg.

Vi skjønner godt det er flaut å føle man er den eneste som har så strenge foreldre, mens "de kule" har lov til alt. Samtidig kan du huske på at gode grenser er beskyttelse mange synes det er kult å leve uten når man er ungdom, men som de fleste skulle ønske de hadde da de stod på kanten av voksen-verden og synes mye var vanskelig å vite.

Det høres ut som du har foreldre med stor omsorg for deg og at grensene de setter ikke skader deg noe mer enn at du kan synes det er flaut. Om det er det flaueste du opplever i ungdomstiden, kan du være sikker på at de som har "lov til alt", kommer til å ha en lang liste over hva de er flaue over.

Dersom noen reagerer på at du ikke får lov til ting, så kan du jo bare “skylde” på foreldrene dine - alle skjønner seg på kjipe foreldre ;) og foreldrene dine lever godt med å ha “skylden” for å beskytte deg. Samtidig bør du snakke med mamma og pappa om hva du tenker om grensene. Dersom de ser at du forstår hva de prøver å beskytte deg mot og at du er enig, vil det være sannsynlig at dere etterhvert kan samarbeide i forhold til hvor strenge grensene skal være. De vil jo ikke gjøre livet urimelig vanskelig for deg, men bare beskytte deg mot påvirkning som skader deg.

Lykke til med ungdomstiden!

Gled over alt du har lov til og at du har foreldre som vil deg det beste!