For unge til å være kjærester?

hei jeg er en gutt som nettop har fylt 15 år og er veldig glad en jente som er 13 år og det er gjensidig fra hennes side. vi hadde vært sammen hadde det ikke vært for faren til jenta (ikke ment negativt) han mener at hun er for ung og han mener at det står i bibelen at man ikke kan ha kjærste før man er myndig. (dette er da altså hans tolkningen av bibelen) forresten så er jeg født i 98 og hun i 99 så det er ikke mye forskjell på alder. men det jeg lurer på er han tolkning korrekt eller det galt eller delvis riktig eller?

Hei gutt 15 år

Det er kjekt å være ung og forelsket og spesielt når det er gjensidig. Forstår også at det er frustrerende for dere å ikke får være kjærester. Når en er forelsket har en ikke lyst til å vente, men noen ganger kan forholdet bare bli enda bedre og sterkere dersom en venter på hverandre. Når foreldre synes en er for ung til å være kjærester, er det ofte fordi de vil spare ungdommen sin for å oppleve avvisning og kjærlighetssorg. De tenker nok at man får seg kjæreste med tanke på å gifte seg. Når en er ung forandrer og utvikler seg mye, den en liker når en er 13 år er kanskje ikke den en passer sammen med når en blir gammel nok til å gifte seg. Men noen opplever likevel å finne hverandre i ung alder og holder sammen hele livet.

Dersom dere to snakker sammen og vet om hverandres følelser, kan dere ibli enig om å være spesielle venner og vente litt med å bli kjærester, både i repsekt for hennes far og i kjærlighet til hverandre. Dere vil da etterhvert finne ut om dere egentlig er glad i hverandre og om dere passer sammen, eller om det bare var en flyktig forelskelse. Dersom dere finner ut at det skal være dere to, er det selvfølgelig lenge å vente til dere er myndige med å bli kjærester, men dere vil nok finne ut underveis hva som er best for dere.

Når det gjelder spørsmålet ditt, så står ikke noe konkret i Bibelen om alder for kjæresteforhold. På bibelens tid var ingen kjærester slik vi er i dag. Den gang ble de unge ofte lovet vekk av foreldrene og trolovet/forlovet når de var kommet opp i rett alder. De ble tidlig voksne og måtte forsørge seg selv og dermed også yngre enn i dag når de giftet seg. Så hennes far har helt rett i at det var andre forhold på Bibelens tid og at man ikke ble kjærester med noen før en ble forlovet og gift.

Les også noen av de andre svarene vi har gitt under kategori; forelskelse, kjærester og forhold, bla a For ung til å bli kjærester? og artiklene Om det å få seg kjæreste og Hvordan finne den rette?