Forelska i læreren

Hei

Jeg er en jente som er forelska i læreren min. jeg tror han har skjønt det for det virker som om han prøver å få meg til å ikke like han lenger. hva skal jeg gjøre for å slutte å like han eller ikke vise det så tydelig at jeg liker han . :(

Hei, forelsket i læreren!

Takk for spørsmålet ditt.

Det å være forelsket har de fleste av oss opplevd. De følelsene som oppstår greier en mange ganger ikke å kontrollere selv. Mange har også opplevd at en har blitt forelsket i noen som helt opplagt ikke kan komme til å gjengjelde følelsene. Kanskje er den en er forelsket i opptatt i et annet forhold, eller kanskje er det helt andre grunner. Som i tilfellet ditt, det å bli forelsket i en lærer, som mest sannsynlig er en god del eldre men også i en arbeidssituasjon der han/hun ikke kan gjengjelde uansett hva de måtte føle. For som lærer så er det faktisk forbudt ved lov å innlede et forhold til en elev. Det betyr at ingen lærere har lov til å ha et forhold til en elev.

Dersom han oppfatter at du har gode følelser for han, prøver han kanskje bevisst å formidle til deg at det er uaktuelt å gjengjelde på samme måte. Kanskje du tolker det som om at han ikke liker deg, men det er mest sannsynlig ikke riktig.

Forelskelser går alltid over, det går kanskje ekstra fort over når det ikke blir gjengjeldt. Dette vet helt sikkert denne læreren noe om. Vårt råd er at du prøver å tenke at dette er en situasjon som går over av seg selv, og forvent ikke at læreren din skal gjengjelde.

Dette er ikke nødvendigvis første gang denne læreren opplever dette, fordi slike ting skjer innimellom. Så en lærer som mistenker/oppfatter at en elev blir forelsket i seg har et ansvar for å formidle til eleven at det er helt uaktuelt å innlede et forhold på noen som helst måte. Men det er helt greit at du fortsatt liker læreren, som mest sannsynlig liker at du liker han. Men han skal ikke gjengjelde eller være oppmuntrende til følelsene dine dersom du forteller eller viser at du er forelsket i han.

Det går nok over etter hvert. Prøv å ha fokus på det du skal gjøre i timene og ikke så mye på læreren.

Håper dette kan hjelpe.

Forelsket i tidligere lærer
Forelsket i en man ikke vil bli sammen med
Hvordan gi slipp på følelser

Med vennlig hilsen Guttogjente.no