Forelsket i en fyr, hva skal jeg gjøre?

Hei, jeg er en jente på 14år som aldri har hatt kjærest før. Men nå er jeg forelsket i en fyr på skolen. Hva skal jeg gjøre?

Hei og takk for spørsmålet!

Det er ikke så lett å gi deg noe konkret råd når vi vet så lite om deg. Men vi vil først av alt si at du er i samme situasjon som veldig mange andre fjortenåringer. Du er i begynnelsen av puberteten og da blir man veldig lett forelsket. Det kan være en berusende følelse og det kan noen ganger føles som om man ikke klarer å leve uten den personen man er forelsket i.

Det som er viktig å være klar over, er at slike forelskelser kan komme og gå nesten uten forvarsel. Man kan bli forelsket i en person selv om man egentlig ikke kjenner personen, og hormonene som bruser i årene gjør at man kan få veldig sterke følelser. Men det at man er forelsket er ikke det samme som at man passer sammen med noen eller at man egentlig elsker denne personen. Etter en stund kan man finne ut at forelskelsen gjorde at man ikke klarte å se noen feil ved den personen og at man levde i en fantasiboble om hvordan det ville være å bli kjæreste med denne personen. Derfor er det viktig å ikke forhaste seg når man er forelsket, la det gå litt tid og tenk på at disse følelsene også kan gå fort over igjen.

Selv om man kan bli veldig forelsket når man er fjorten år, så er det fortsatt mange år igjen til det er aktuelt å gifte seg med noen. Det kan være lurt å tenkte på at det egentlig ikke har noen hensikt å få seg kjæreste når man er så ung. De fleste kjæresteforhold varer ganske kort i denne alderen, og det er som regel fryktelig vondt å bryte opp et kjæresteforhold igjen. Man kan spare seg selv for mange vanskelige følelser ved vente noen år med å få seg kjæreste.

Så rent konkret vil vi råde deg til å tenke at det er helt naturlig å bli forelsket når man er fjorten år, men det betyr ikke at det nødvendigvis er så lurt å bli kjæreste med noen riktig ennå. Det at du kan bli forelsket er en fin ting som du skal være takknemlig for. Selv om man ikke kan tenke seg å være sammen med noen andre enn den man er forelsket i akkurat nå, så vil disse følelsene være helt annerledes om noen år.  Da kan du også bruke god tid på å finne ut hva som er viktig for deg i livet ditt. Du kan bli godt kjent med deg selv og kan være mye bedre forberedt på å gå inn i et kjæresteforhold om noen år. Da er det også mer sannsynlig at dere vil kunne holde sammen og kanskje også gifte dere og stifte en familie sammen.

Lykke til!