Forelsket i en man ikke vil bli sammen med

Hei! :) Jeg er ei kristen jente på 15 år som digger nettsiden! Jeg bare lurte på en liten ting..
Hva kan man gjøre om man er forelsket i en person man ikke kan/burde være sammen med?
F.eks. at jeg forelsker meg i ei annen jente, eller en mann som er dobbelt så gammel som meg og gift? Skal man bare "vente" til forelskelsen går over? Liksom bare prøve å ikke tenke på de og holde seg unna de til man blir forelsket i noen andre? Eller burde man kanskje fortelle den personen at man er forelsket i h*n, men si i fra at man ikke ønsker å gå inn i et forhold med de? (Ikke fordi man ikke har lyst til det, men fordi man vet at det ikke er bra.) Eller skal man gjøre noe helt annet?
Jeg har vært forelsket i den samme personen i 3 år, han er en lærer, han dobbelt så gammel som meg og er gift. Jeg har ikke sagt til han at jeg er forelsket i han, men jeg tror han vet det. Omtrent alle vennene mine vet at jeg er forelsket i han. Jeg ville ikke bli forelsket i han, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å ikke være forelsket i han lengre. Jeg har ikke vært sammen med noen siden jeg ble forelsket i han, har vært litt små-forelsket i noen på min egen alder, men det har gått over. Jeg har utrolig lyst til å gifte meg, men er redd for at jeg ikke skal klare å finne noen som jeg liker, som liker meg tilbake og er rundt min egen alder.
Også lurte jeg på.. dette har ikke skjedd da, men om jeg forelsket meg i ei jente, ei av venninnene mine for eksempel. Og hadde vært like forelsket og like lenge i henne som jeg er i han jeg er forelsket i nå. Hva skulle jeg gjort om hun hadde likt meg tilbake og ønsket å bli sammen med meg? Jeg vet jo at det er galt å være sammen med ei av samme kjønn, men hadde jeg vært forelsket i henne hadde det vært litt vanskelig å si nei.
Jeg prøvde å spørre mamma og ei venninne av meg om dette men de skjønte ikke helt hva jeg mente. Og jeg forventer ikke at dere skal komme med noe fasit svar, det er bare Gud som vet svaret. Men jeg bestemmer ikke hvem man forelsker seg i, (mener jeg etter egen erfaring.)
Så hva skal jeg, eller en som forelsker seg i samme kjønn gjøre for å "glemme" den personen man er så betatt av? Det er kommer nok ann på hvem man er forelsket i og hvordan forholdet mellom de to personene er, men har dere likevel noen tips på hva man kan gjøre for å glemme en person?
Eller f.eks. at man er forelsket i en person som har kjæreste. Hva kan man generelt gjøre for å slutte å være forelsket i noen?

Hei jente 15 år

Ungdomstiden er full av følelser og forelskelser. Forelskelse er en følelse som kommer uten at man planlegger det. Og spesielt i ungdomstiden er disse følelsene veldig ustabile og skiftende. En kan ikke stole på følelsene sine. Noen ganger kan følelsene være rettet mot personer som en egentlig ikke liker en gang, og mot noen som ikke vil være bra for seg, eller også mot flere samtidig. Det er derfor lurt å vurdere med fornuften hva en vil gjøre med følelsene en kjenner på. En har mulighet til å fremme eller hemme følelsene. Det er ikke alltid lett, men det er noe en må være bevisst på hele livet. Hele livet kan det oppstå følelser som er uvelkommen og en må velge dem bort. Noen ganger er det også vanskelig å vurdere om man er forelsket eller bare veldig begeistret, eller bare veldig, veldig gode venner. Det er derfor mange ganger lurt å bare slappe av, vente og se, ikke gjøre så stort nummer av det, så kan det oftest gå over av seg selv. Andre ganger er det lurt å aktivt gå inn for å få slutt på følelsene. Det gjelder både når en er blitt forelsket i noen som ikke er bra for seg, eller når den andre ikke gjengjelder følelsene.

Det aller beste for deg er å aktivt gå inn for å glemme læreren som er gift og dobbelt så gammel som deg. Det er bare ødeleggende for deg å fortsette å kjenne på den følelsen, og du bør absolutt ikke fortelle læreren at du er forelsket i han. Det er alltid vanskelig å komme over noen om man har likt dem veldig lenge, og det kan komme til å ta tid. Det beste du kan gjøre er å prøve å slutte å tenke på ham og slutte å se for deg dere to sammen. Ikke gi deg lov til å la tankene fly og drømme om ham. Slike tanker vil bare holde fast på forelskelsen. Du må være villig til å aktivt stoppe tankene og tenke konkret på noe helt annet, hver gang du tar deg selv i å tenke på ham. Gi slipp på følelsene og ha tro på at det finnes en annen gutt for deg der ute. Det finnes mange flotte gutter på din egen alder, og du har god tid til å finne deg en å gifte deg med. Bare vær tålmodig.

Bruk tiden på å være sammen med venner, gjør det du synes er gøy å bruke fritiden på. Prøv å ikke være for mye alene med tankene dine. Det er aldri lurt å være alene når man hele tiden har triste tanker, da blir det mest sannsynlig bare verre. Kjærlighetssorg går over med tiden selv om en ikke har tro på det selv. Du vil nok møte en gutt som ser deg for den du er og som blir glad i deg.

Lykke til.

Les også: Hvordan gi slipp på følelser