Forelsket i forelskelsen

Jeg er en 16 år gammel kristen jente. Jeg føler at jeg er forelsket i forelskelsen som det heter, og jeg prøver hardt i å ikke bli forelsket hele tiden. Jeg har brukt hele ungdomsskolen til å bli forelsket i den ene gutten etter den andre. Men det er veldig irriterrende nå, og hadde en liten periode på ca. en måned da jeg ikke likte noen, karakterene på skolen gikk fantastisk og hadde det fantastisk! Jeg er ikke forelsket i noen nå, egentlig, er bare betatt. Men vil ha vekk denne dårlige vanen så fort som mulig, for jeg kommer nok til å bli gift en dag og til å finne den rette. Og den tiden kan jeg jo ikke bli betatt i enhver gutt som er koselig mot meg… Har dere noen tips?

Hei jente 16 år.

Ungdomstiden er for noen fylt av en mengde forelskelser, mens andre ikke blir så lett forelsket. Forelskelse er en herlig og altoppslukende følelse, og når en er forelsket blir hjernen så okkupert av tanker og dagdrømmer om den utkårede at man blir litt fjern for resten av verden. Derfor vil det jo som du sier, også gå ut over konsentrasjonen og skoleprestasjonene. Stadige forelskelser vil derfor kunne forstyrre for egen utvikling, vennskapsbånd og skoleprestasjoner. Forelskelsesfølelser er hormoner som skaper lykkefølelse og virker nesten som rus. Følelsen er så god, at man kan bli avhengig av den, slik som man blir avhengig av sjokolade og sukker, bare enda sterkere. Jo eldre, tryggere og selvstendig man blir, jo sjeldnere blir man forelsket. Kjærlighet er noe helt annet enn forelskelse.

En styrer ikke følelsene sine, men en kan likevel styre en del gjennom hva en opptar seg med og tenker på. Du bør kanskje begynne å trene tankene dine til å tenke på noe annet. Kanskje du kan få hjelp av Hjelpehånden (hør med helsesykepleier på skolen for å lære mer om dette verktøyet), som er et godt verktøy til å jobbe med tanker og følelser. Det er alltid tankene våre som skaper følelser, så dersom du finner alternative tanker om guttene du ser, vil det hjelpe for følelsene. Dersom du tenker på guttene du møter som om de var ”brødre”, vil forelskelsen sitte litt lenger inne. Man blir jo ikke forelsket i en bror uansett hvor kjekk han er, men man kan være veldig glad i og god venn men ham.

Arrester tankene dine med en gang du tar dem i å drømme om gutter på den måten, og ha klar en alternativ tanke og avled deg selv med å snakke med å gjøre noe helt annet. Allier deg med en venninne som vet om problemet ditt og som du kan ringe til og som vet at du da trenger å snakke om noe helt annet.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no