Fristet til å spille

Hei! Jeg har spilt mange 16-18 års grense spill i det siste og vet at jeg ikke får lov.... Men vordan skal jeg slutte? Og er det unormalt og spille sånne spille eller få den fristelsen til og gjøre det når jeg er 12 år?? Håper dere svarer! :) hilsen gutt på 12 år! PS. Elsker siden deres

Takk for et reflektert og viktig spørsmål

Det er veldig mange barn i din alder som spiller spill med 16 og 18-års grense så det er på ingen måte unormalt og heller ikke vanskelig å forstå at det kan være fristende å spille disse spillene. Mange av disse spillene er jo mye action og god grafikk i, og mange gutter spesielt liker action og spenning. Samtidig er de jo smarte de som lager spillene, så de vet hva som må til for å gjøre spillene attraktive. Det er også veldig forskjellig hva foreldre mener om spill med mye vold, og om de overholder aldersanbefalingene på spillene eller ikke. Samtidig er det også mange foreldre som ikke vet hva barna spiller, og som er likegyldige til dette.

Vi forstår at du har foreldre som sier at du ikke får lov til å spille 16 og 18 års spill fordi de mener at du er for ung eller fordi de ikke liker voldsunderholdende spill. Dine foreldre har rett til å mene dette, og dette er heller ikke en urimelig grense å sette. Samtidig forstår vi godt at det kan det være vanskelig å respektere og overholde de rammene de setter, spesielt hvis mange av dine venner spiller disse spillene.

Det beste er om du snakker med foreldrene dine om det som er vanskelig og sier det som det er. Det kan kanskje også gjøre det letter for deg å bestemme deg for heller å spille andre spill som også har mye action og gir adrenalin, men som er innenfor aldersgrensen.

Vi ønsker deg lykke til.

På Barnevakten.no kan du se spillanmeldelser for spill som passer din aldersgruppe, du finner de her.

Med vennlig hilsen GuttoJente.no