Frykter å miste en forlovet venninne

Jente 20 år,
bestevenninnen min ble nettopp forlovet og det får meg til å føle meg så ensom. For jeg bare innser mer og mer at barna hennes sikkert kommer til å være sånn 10 år gamle når jeg gifter meg. Og det er litt vondt er faktisk livredd for å miste henne for føler hun ikke trenger meg, lenger

Hei jente 20 år

Takk for spørsmålet!

Det er mange som opplever det vanskelig når en bestevenn får seg kjæreste, blir forlovet og etter hvert gifter seg. Særlig mange jenter har hatt et svært nært forhold til en bestevenninne som man har delt nesten alt med. Plutselig kommer det en mann inn i livet til venninnen som på mange måter tar din plass.

Dette kan oppleves tøft, det er lett å føle seg forlatt og ensom når bestevenninnen ikke lenger har mulighet til å bruke like mye tid sammen med deg. Det vil heller ikke være like naturlig at hun betror seg til deg med alle personlige ting. Det ville heller ikke vært riktig om hun var mer fortrolig i forhold til en venninne enn i forhold til mannen som hun skal dele livet sitt med. Når man gifter seg skal man som Bibelen sier «holde seg til» sin ektefelle og dele alt med ham eller henne (1. Mosebok 2.24).

Samtidig er det viktig å tenke på at vennskap ikke forsvinner selv om de forandrer seg. Etter all sannsynlighet vil du fortsatt være hennes bestevenninne, selv om hun har forlovet seg og blir gift. Det vil fortsatt være ting hun helst vil gjøre sammen med en venninne, og du vil også være den hun kommer til når hun har behov for å treffe noen utenfor husets fire vegger. Hun vil nok ha mindre tid til deg enn før, men dere slutter ikke å være bestevenninner selv om hun får mann og etter hvert familie.

Du vet jo heller ikke noe om når du selv eventuelt finner en mann som du ønsker å dele livet ditt med, det er ikke sikkert dette er så mange år inn i fremtiden. Da er det kanskje du som har venner som er redde for at du får mindre tid til dem, og da kan det være godt for dem at du husker hvordan det var å være i den situasjonen.

Tider med omstilling kan også være tider der vi vokser og blir til større velsignelse for menneskene rundt oss. Hvis det er slik at venninnen din får mindre tid og anledning til å være sammen med deg, betyr det også at du får mer tid som du kan bruke sammen med andre som trenger ditt vennskap. Hvis du er med i en menighet og bruker tid i et husfellesskap eller bibelgruppe kan dette være en tid der du finner ny mening i å bety noe for de andre i fellesskapet. Kanskje du nå går inn i en fase der Gud har nye og spennende oppgaver for deg i forhold til andre mennesker enn bestevenninnen din.

Selv om det kan føles vanskelig vil vi anbefale deg å takke Gud for at bestevenninnen din har funnet en god mann. Be om at forholdet deres skal bli maksimalt bra og om velsignelse over ekteskapet deres. Husk at den som sprer velsignelse trives godt (Ordspråkene 11.25).

Lykke til!

Vennlig hilsen Guttogjente.no