Grenser for flørting?

Jeg lurer på hvor grensene for flørting går? Når kan man flørte og hvordan vet man sikkert at man blir flørtet med? Hva kjennetegner flørting? Tenker også at det kanskje er annerledes mellom to kristne og to ikke troende. Vi er begge kristne.

Hei

Flørting er et vidt begrep og vi kan legge mange forskjellige ting i det. Flørting og sjekking er ikke det samme, men kan gå over i hverandre. Flørting handler om å bli lagt merke til og brukes for å oppnå kontakt med den en liker og vil bli kjent med, andre kan bruke det bare som en pirrende lek. Dersom en flørter for å sjekke noen opp for kvelden, er det noe annet enn å flørte for å vise at en liker vedkommende bedre enn bare en venn. Flørting kan være alt fra et blikk, øyekontakt, smil, utfordrende smil, tilfeldige berøringer, blunking, komplimenter, erting, kaste på håret, fnise, le, fikle med hår, smykker og klær, bite seg i leppa og alt annet som kan føre til oppmerksomhet. Man kan også flørte via nett og mobil og da dreier det seg om måten man bruker ord og symboler på.

Hvor grensene for flørting går, er ikke så lett å si. Mange av væremåtene i lett flørting inngår i vanlig hyggelig kontakt med mennesker, samtidig som de blir brukt når man flørter og de kan også bli dratt for langt slik at det kan bli oppfattet som for pågående og nærgående. Man bør ha noen kjøreregler for seg selv slik at en ikke leker med andres følelser, dvs gir forhåpninger uten at det er noe i det. Noen kan legge seg til en flørtete væremåte slik at det virker som de er interessert selv om de ikke er det. Dersom noen tror en er interessert i dem uten at en er det, bør en vurdere måten en omgår den personen på, om en har gitt noen falske signaler.

Det kan ofte være vanskelig å vite om en blir flørtet med, eller om vedkommende bare er ekstra hyggelig. Dersom en er forelsket i noen kan en lett tolke vanlig hyggelighet som flørting. En bør også som regel at en ikke flørter med andre når man har kjæreste eller er gift fordi det kan føles sårende og kan skape usikkerhet og sjalusi.

Les også:
Synd å sende drøye snaps/
Er kompisen til kjæresten min interessert i meg