Grønn sæd med røde prikker

Sæden min er grønn med røde prikker.. Hva kan det være? Også har jeg hatt masse diare i det siste.. – Gutt 16

Hei gutt 16 år.

Fargen og lukten på sæden forteller noe om helsetilstanden. Frisk sæd har en gråhvit farge og lukter svakt. Nyanser av gult er også normalt. Dersom sæden har ubehagelig lukt, rød, brun, grønn farge eller små mørkebrune partikler bør en oppsøke lege. Det kan være tegn på infeksjon, blod eller kjønnssykdom. Diare kan ha mange årsaker, så hvorfor du har mye diare er ikke så lett å svare på, så vi anbefaler deg å ta en tur til fastlegen din.