Grov humor?

Hei! Jeg lurte på hva Bibelen sier om grove vitser og grov humor generelt. Er det synd?

Hei og takk for spørsmålet!

Bibelen sier ikke noe om at humor ikke er bra. Humor utgjør en del av det gode fellesskap mellom oss mennesker som vi kan dele og som er godt for oss. Det å kunne le og ha det kjekt sammen er gudgitt og nødvendig i en hverdag som ellers er preget av mer enn nok alvor.

Men det er slik med alle gode ting Gud har gitt oss, at vi kan komme til å misbruke humoren ved å la den bli umoralsk, usømmelig ondskapsfull og nedsettende mot våre medmennesker. Bibelen sier noe om dette f.eks. i Efeserne 5.4. og i Matteus 36-37.

I Jakobsbrevet beskrives tungen som det vanskeligste lemmet å temme. Jakob 3.8-12. Tungen kan gjøre mye skade dersom den blir brukt feil. Så måten vi bruker ordene avslører i stor grad hvordan det er med kilden til ordene våre som bibelen sier er hjertet vårt.  Matteus 15.18-20. Derfor oppmuntrer også bibelen oss til å bevare hjertet vårt fremfor alt, for livet går ut ifra det. Hjertet vil prege språket og dermed også humoren. Salomons Ordspråk 4:23-24. Ha det kjekt og bruk humor som ikke skader andre med stor frimodighet, det gir glede og lys til fellesskapet. Sannsynligvis har de fleste av oss for lite  inn i hverdagen vår, men vi kan øve oss. Selvironi f.eks er en god form for humor.