Gutt 16 år med homofile følelser

Hei, jeg er en gutt på 16 år. Jeg har lenge kjempet mot legningen min, men må til syvende og sist akseptere at jeg er homofil. Jeg vil vente med å ha sex, men jeg har stukket fingeren min i rompen mange ganger for å kjenne hvordan det føles. Står det at dette er greit i Bibelen eller utfører jeg en synd?

Hei Gutt 16 år

Takk for spørsmålet. Mange opplever det som veldig vanskelig når de får romantiske følelser for noen av samme kjønn og disse følelsene ikke forandrer seg. Det at flertallet i samfunnet er heterofile og at mange heterofile sier stygge ting om homofile, kan gjøre det ekstra vanskelig. Å konkludere med at man er homofil er et stort skritt å ta. Det kan være kjempetøft å gå gjennom en slik prosess. Noen 16-åringer føler seg helt sikre på at disse følelsene ikke vil forandre seg. Samtidig opplever noen mennesker at deres seksuelle orientering endrer seg i løpet av livet.

For å svare på det du spør om først, så står det ikke noe i Bibelen om at det er galt å ta på sin egen kropp eller bli kjent med hva slags følelser dette skaper. På samme måte som Bibelen ikke gir noe forbud mot onani, så gir den heller ikke noe forbud mot å utforske følelser som man har i endetarmsområdet.

Vi i guttogjente.no baserer veiledningen vår på klassisk kristen seksualetikk. Du kan lese mer om dette på siden ”Om oss”. Det betyr at vi ser på ekteskapet mellom en mann og en kvinne som den eneste riktige rammen for seksuelt samliv. Vi respekterer at ikke alle har samme syn og vil ikke påtvinge vårt syn på noen andre. Men det betyr samtidig at vi ikke råder noen til å gå inn i et homoseksuelt forhold, selv om de er forelsket eller har homoseksuelle følelser.

Selv om du kan synes det virker merkelig, så tror vi faktisk at det på sikt er bedre å leve alene enn å gå inn i et homoseksuelt parforhold. Vi leser også Bibelen slik at den er helt tydelig på at det ikke er bra for oss å fantasere om seksuelle forbindelser og handlinger utenfor ekteskapet mellom mann og kvinne (se for eksempel Matteus 5.28). Hvis du velger å ikke gå inn i homoseksuelle forhold, tror vi det vil være mindre vanskelig å leve med dette valget om du unngår å fantasere om seksuelle handlinger med andre gutter og menn. Vi kan ikke hindre at vi får seksuelle følelser, men vi kan selv velge hva vi gjør med disse følelsene.

Vi er klar over at dette er veldig vanskelige valg å ta, og vi respekterer at du selv må velge hva du vil gjøre med ditt eget liv.

Med vennlig hilsen guttogjente.no