Gutt med blod i trusene

Er det normalt å blø gjennom trusene sine som gut? Er det mensen?

Hei

Gutter har ikke mensen og det er ikke normalt å blø i underlivet. Dersom det er bare litt blod i underbuksen, kan det komme fra en rift eller en liten hemoride i endetarmen din. Det kan være ganske vanlig og ikke farlig. Men dersom det fortsetter å blø eller du ikke har noen forklaring på hvor blodet kommer fra, bør du oppsøke fastlegen din for en undersøkelse. Når du sier "blø gjennom trusene", høres det ut som det er endel blod og det er ikke normalt. Blodmengden ser ofte mer ut enn det egentlig er pga fargen, så du bør vise det til foreldrene dine, så de kan vurdere om du bør oppsøke legen din. Du kan også snakke med helsesykepleier på skolen din hvis du synes det er vanskelig å spørre foreldrene dine.