Hadde Jesus sex?

Jeg lurer på om Jesus hadde sex! Læreren min sier det at han sikkert har hatt det, med tanke på at Jesus hadde så stor forkjærlighet for kvinner, noe som ikke var vanlig på den tiden, og ikke minst hans forhold til Maria Magdalena! Jeg er så i tvil om dette! Jeg vet at læreren min er litt rar i hodet, men er det noe i det han sier?

Hei.

Takk for spørsmålet. Ja, det er mange tanker som kan oppta oss og du er ikke den eneste som har lurt på dette. Det er riktig som du sier at Jesus hadde et helt annet forhold til kvinner enn menn flest. Kvinner hadde ikke så høy status som vi er vant med, og ble heller ikke regnet som troverdige vitner. Det var forbeholdt mennene. Likevel var Jesus sammen med dem, noe også disiplene ved et par anledninger undret seg over:

"I det samme kom disiplene hans, og de undret seg over at han snakket med en kvinne. Men ingen av dem spurte hva han ville eller hvorfor han snakket med henne.Johannes 4:27

Jesus snakket med kvinner, tok dem på alvor og gav dem status. Legg bare merke til at det var kvinner som var de første vitnene til Jesu oppstandelse fra de døde.

Likevel finner vi ikke noen antydninger i bibelen om at Jesus hadde sex med kvinner slik du spør om. Det er ingen ting i bibelen som tyder på at Jesus var gift. Han hadde hverken kone eller barn. Derfor kan vi med sikkerhet si at Jesus ikke hadde sex med kvinner, for det å ligge sammen med en jente uten å være gift, kaller bibelen synd (6. bud) I motsetning til oss, så var Jesus syndfri. Han er det eneste menneske som ikke gjorde noen synd. Han som skrev Hebreerbrevet sier om Jesus at han var prøvet i alt på samme måte som vi, men uten synd:

"For vi har ikke en øversteprest som ikke kan lide med oss i vår svakhet, men en som er prøvet i alt på samme måte som vi, men uten synd." Hebreerne 4:15