Han kutter seg selv

Hei.

Jeg håper jeg får svar fort, for dette er alvorlig problem. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, så jeg trenger hjelp.

Jeg har blitt kjent med en gutt som er veldig god og snill, men som har opplevd mye vondt og akkurat nå sliter med han med kjærlighetssorg. Han kutter seg selv, og gjør det nesten hver dag. Ofte kutter han seg veldig dypt, og det blør veldig mye. Han har merker oppover hele armene, og han kutter seg som oftest rundt håndleddene hvor blodårene sitter. Jeg er kjempe bekymret for han, siden han kutter seg så dypt, og er redd flr at han skal ta livet sitt. Han har sagt det flere ganger, men jeg har alltid snakket med han så han har ombestemt seg etter dette, men fortsetter å kutte dype rifter. Han sender ofte bilde av dette, og av og til legger det ut på insta. Dette er nok ikke for å få oppmerksomhet, men heller fordi han ønsker at noen skal bry seg om han. Vennene hans sier bare at han er dum og at ham må kjerpe seg, men jeg forstår han, siden jeg har vært i liknende situasjon selv, men ikke så alvorlig som hans. Jeg sender han daglig oppmuntringer, og ber mye for han, men desverre ser det ikke ut som det blir noe lysere. Jeg er redd for at han skal ta livet sitt når som helst. Jeg har bedt han flere ganger om at han skal søke hjelp hos voksne eller lærere på skolen, men han vil ikke. Jeg har ingen mulighet til å være med han, siden han bor mange mange timer unna meg. Men spørsmålet mitt er hva kan jeg gjøre for å hjelpe han? Kan jeg si ifra til noen?

Hei

Så bra at du er en god venn for denne gutten og ikke bare avfeier han med at  han er dum og må skjerpe seg! Det er tydelig at han har det svært vanskelig siden han kutter seg så mye og også har gitt uttrykk for at han vil ta livet sitt. Siden han har fortalt dette til deg og noen ganger legger ut bilder på instagram av selvskadingen sin så tyder det på at han egentlig ønsker hjelp, men at han ikke vet hvordan noen kan hjelpe han eller hvem som kan hjelpe han. Dine daglige oppmuntringer og forbønn kan bety mye i hans situasjon og viser at det finnes noen som bryr seg om han, men dette er som du skriver ikke nok til at han klarer å se lysere på ting. Det er derfor veldig bra at du flere ganger har bedt han om å søke hjelp hos voksne eller lærere på skolen. Når han likevel ikke vil søke hjelp hos noen er det svært viktig at du sier fra til noen som kan hjelpe han og beskytte ham fra å ta livet sitt. Dette er ikke en situasjon du kan ta ansvar for alene.

Det er vanskelig for oss å vite hvem det er riktig for deg å ta kontakt med og vi vil derfor på det sterkeste å råde deg til å ringe alarmtelefonen for barn og unge 116111. De som svarer på denne telefonen kan ta kontakt med hjelpeapparatet som for eksempel legevakt, politi, barnevernsvakt e.l. der denne gutten bor hvis situasjonen er så alvorlig at noen raskt må sjekke hvordan vennen din har det og hindre at han begår selvmord. Her kan du også få råd om hva du ellers kan gjøre og hvordan du fortsatt kan snakke med denne gutten for å hjelpe han på en best mulig måte som en venn.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no