Har aldri vært forelsket, normalt?

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som aldri egentlig har vært skikkelig forelsket i noen, og ofte blir jeg veldig deppa på grunn av dette og føler meg nesten litt ensom pga det. og når jeg ser at mange av mine kristne venner har kjærester eller har hatt blir jeg enda mer deppa og lurer på om Gud vil jeg skal vente?
Er det normalt å aldri ha vært forelsket eller hatt en kjæreste i denne alderen?

Hei gutt på 16 år

Det er helt innenfor normalen å ikke være forelsket og å ikke ha hatt kjæreste når man er 16 år. Vi mennesker er ganske så forskjellige i vårt følelsesliv, både med hensyn til styrke på følelsene og hyppighet. Noen blir ofte forelsket, noen blir forelsket i flere på en gang, noen blir stormende forelsket, andre blir sjelden forelsket, noen kjenner ikke så mange følelser og opplever ikke forelskelser. Det ene er ikke mer normalt enn det andre. I ungdomstiden er det mye fokus på kjærester og følelser og en kan lett føle seg både ensom, utenfor og unormal dersom en ikke har det samme fokuset som de andre.

Men følelser er ustabile og uforutsigbare, de kommer og går uten noen mål og mening. Man kan ikke velge følelse, men en kan velge å dyrke eller kvele den. Forelskelse er en god følelse, en følelse av lykke og glede, noen ganger så sterk som en rus. Men ofte blir disse følelsene mer til plage enn til nytte og i ungdomsårene fører de til mange intriger og drama. Venner blir forelsket i samme person, blir sjalu på hverandre, får kjærlighetssorg, blir deppa, får ikke sove og greier ikke å konsentrere seg på skolen osv. Du sier at du blir litt deppa av at du ikke opplever forelskelser, men kanskje du akkurat nå heller skal prøve å tenke på det du slipper unna.

Du er ung og har veldig god tid til å finne deg en kjæreste. Det er mange i din alder som bruker mye tid på å leve ut alle forelskelsene sine, men det er sjelden slike forhold varer og det er heller ikke så nyttig å ha hatt mange kjærester i ungdomstiden. På sikt taper du ikke noe ved å ikke ha kjæreste nå, selv om det kan føles sånn akkurat nå.

Les: Blir utelukkende forelsket i ikke-kristne, hva bør jeg gjøre?

Gud vil at du skal være bevisst, tenke deg om og gjøre gode og kloke valg for livet ditt. Det er viktig at den du velger er en du deler tro og verdier med. At dere er gode venner og trives sammen, har samme visjon og mål for livet og for familielivet. Men veien frem mot et kjæresteforhold er forskjellig. Noen blir først forelsket, og så må de bli kjent og finne ut om de passer sammen. Andre blir venner og finner ut at de passer sammen og så blir de etter hvert mer og mer glad i hverandre. Noen har flere kjærester opp gjennom ungdomsårene, noen blir sammen som ungdommer, andre finner seg ikke en kjæreste før de er både 20 og 30 år, og noen forblir single gjennom hele livet.
Les: Forelsket i den rette

Fokuser på gode vennskap i denne fasen av livet, nyt friheten du har når du ikke må ta hensyn til en kjæreste og fokuser på å utvikle deg til en sunn, trygg og god person. Legg livet og fremtiden din frem for Gud i bønn og stol på at Han vil lede deg og hjelpe deg med valgene du skal ta.

Lykke til.

Les også:

Aldri vert forelsket
Synes tanken på sex er ekkel
Kvalm av forelskelse
Hvorfor blir jeg forelsket?