Har ikke fått mensen

Hei, er en 14 år gammel jente som har hatt utflod i 2 år men har ennå ikke fått mensen. er dette normalt? vennene mine synes det er rart når jeg sier at jeg ikke har mensen, siden de har den jo. hva skal jeg gjøre?!

hilsen fortvilt jente.

Hei, jente på 14!

Det er helt normalt å ha utflod i 1-2 år før menstruasjon og det er helt normalt at du ikke har fått mensen ennå når du er 14 år. Alt fra 10-16 år er vanlig tid å få mensen og ofte går det litt i arv (men trenger ikke det), så du kan jo høre når mora di fikk den. Det er ikke alltid greit at noen er raskere i pubertet enn andre og i vennegjenger kan det være rart å være først ute. Noe som bare forteller oss at det er vanskelig å være annerledes i den alderen du er, ikke om du har kommet raskt eller sent i puberteten. Du får dessverre ikke gjort noe for å fremskynde dette, og det skal du ikke heller. Kroppen din er helt unik og du kommer til å gå igjennom alle stadiene du og. Du kan lese mer om utflod og mensen på www.ob.no.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no