Har jeg mistet mensen?

Hei :) synes denne siden er helt super ! Dette spørsmålet har egentlig ikke noe med bibelen å gjøre, mer Guds skaperverk kan en vell si. Jeg er litt bekymret fordi jeg hadde mensen i 13 års alderen, men så begynte jeg å trene, og spise lite mindre, og gikk ned ca 10 kg. Etter dette har ikke mensen kommet igjen. Jeg er ikke på noen måte undervektig, men kanskje noe en vil se på som "normal", men eg lurte på om det kan være noe unormalt, og om eg bør kontakte lege, siden den ikke har kommet igjen ?( jeg er nå 14 år)

Hei og takk for spørsmålet!

Du sier ikke noe om du bare så vidt hadde fått mensen eller om du hadde fått regelmessig menstruasjon da du var 13 år før den ble borte. Men du forteller at du har begynt å spise mindre og at du har gått ned 10 kg. Når man er i begynnelsen av tenårene er det normalt å både vokse og øke i vekt, 10 kg er en ganske stor vektnedgang i en periode av livet der man normalt ville legge på seg.

Det at du har mistet mensen kan være et symptom på at egentlig spiser for lite, selv om du ikke føler deg undervektig. Derfor synes vi du bør ta en tur til helsesykepleier på skolen din slik at hun kan måle høyde og vekt. Helsesykepleier kan se om høyden og vekten du nå har er normalt for alderen din, og hun kan også henvise deg videre til lege hvis hun synes det er nødvendig.