Hva er en transperson?

Hei. En jente i klassen har i løpet av 9. klasse blitt mer guttete, klippet håret, har guttete stil og skiftet navn og bilde på facebook. Når sier hun at hun er trans. hvordan skal vi forholde oss tildet? skal vi bare gå med på å kalle henne med guttenavn og lat som om hun er gutt liksom...?

Hei, og takk for spørsmålet!

Ordet trans brukes vanligvis om mennesker som opplever at de har en kjønnsidentitet som ikke stemmer med hvordan kroppen deres ser ut. Å mene at kjønn bare har med følelser og en indre, subjektiv opplevelse å gjøre, og ikke har noe med kroppen å gjøre, er en helt ny måte tenke omkring kjønn. Det er noe som kan være vanskelig å forholde seg til.

Vi vil anbefale deg å lese mer om dette temaet her på nettsiden:

«Født i feil kropp?»

Hva sier Bibelen om å bytte kjønn?

Du kan også høre en podkast om samme tema:

Hvorfor skapte Gud to kjønn?

Det er viktig å huske på at de av oss som opplever slike følelser, ofte har det svært vanskelig. Det er ikke mulig å gi noe fasitsvar på hva som er riktig å gjøre i slike situasjoner, men alle mennesker fortjener å bli respektert og behandlet på en god måte, selv om vi ikke deler deres virkelighetsforståelse.

Hvis du kjenner denne personen godt, vil vi anbefale deg å være ærlig med at du synes dette er vanskelig å forholde seg til. Men husk at dette kan oppleves enda vanskeligere for denne personen enn for deg. Så hvis det betyr mye for personen at du bruker guttenavnet, kan du velge å gjøre dette for personens skyld, selv om du opplever det som unaturlig. Da handler det ikke om å late som om en jente egentlig er gutt, men mer om at du respekterer denne personen så høyt at du velger å bruke det navnet personen ønsker å bruke om seg selv.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no