Hva sier Bibelen om det å gifte seg?

Hei. Jeg har lest litt i bibelen og syns at det er litt vanskelig å finne ut hva Bibelen egentlig sier om det å gifte seg. Er det å gifte seg for oss det samme som det var for de i Bibelen ?

Hei og takk for spørsmålet ditt!

Ja, grunnlaget for ekteskap er i dag det samme som på Bibelens tid. Selv om det ikke fantes noen egen lov om hvordan selve seremonien skulle være, er selve ekteskapet av stor betydning gjennom hele bibelen. Vi ser også at all form for seksuell omgang utenfor ekteskapet (hor) var uakseptabelt. Gjennom hele Bibelen forbyr Gud sitt folk å leve som de andre folkeslagene på det seksuelle området. Ekteskapet som samlivsform er en selvfølge gjennom hele Bibelen og blir tatt for gitt når Det nye testamente omhandler forholdet mellom mann og kvinne. Det henvises da stadig til skapelsesfortellingen i 1 Mos 1,27 og 2,24.

I Israel praktiserte de på Jesu tid også en lang trolovelsestid. Denne trolovelsen var svært forpliktende selv om selve ekteskapspakten ikke var inngått.
Ekteskapet ble inngått med bryllupsseremoni og fest (jfr Joh 2,1-11 Matt 22,1-14  25,1 ff)

Vers du kan lese i Bibelen som omhandler temaet er:
Matt 5,27-32  19, 3-9
Mark 10, 2-12
Luk 16,18
1 Kor 6,16   7, 2  7, 9-16
1 Tess 4, 1-18
Ef 5, 25  -33
1 Tim 3,2
Hebr 13,4

Du kan også lese  mer om ekteskapet i artikkelen Pakten som viser hvem Gud er.