Gå til innhold
☰ Meny

Hva tenker Gud om selvskading?


Heia.
Jeg har kuttet meg, og har et vanskelig forhold til mat, tror jeg holder på å utvikle anoreksi. Jeg får god hjelp, så det går egentlig bra nå.

Men jeg lurer på hva Gud tenker om det? Når jeg kutter meg, blir Gud lei seg fordi jeg ikke tar vare på kroppen min? Eller når jeg ikke vil spise, blir han lei seg fordi jeg ikke er fornøyd med kroppen min? Er det synd å "ødelegge kroppen" sin på den måten?
Mvh jente 15



Hei Jente 15!

Takk for de spørsmålene du har sendt inn til oss. Det er veldig godt å vite at du får god hjelp i den situasjonen som du er i nå, og at du nå også synes at det går bra med deg. Når det kommer til hva Gud synes om at du har kutta deg og om at du plager deg selv med å ikke spise, må vi se på og lese i bibelen om hva Gud sier om oss. Selv om du føler deg misfornøyd med deg selv og føler deg ute av stand til å være glad i deg selv og din egen kropp, så tenker Gud helt annerledes om det.

Bibelen forteller oss at Gud skapte oss i sitt bilde. Altså ligner vi på han. Han har også skapt deg akkurat slik som du ser deg selv i speilet, og Gud er veldig fornøyd med det han gjorde da han skapte deg. Han visste akkurat hvordan han ville du skulle bli lenge før du ble unnfanget i din mor sin mage. Han så frem til den dagen du skulle bli født, der han hadde tenkt ut en hel masse flotte ting om det livet du er gitt å leve, og som du passer perfekt til. Han designet og fant på deg, han regner deg som så verdifull at han faktisk sa seg villig til å tre ut av sin stilling i himmelen som allmektig skaper og Gud og bli menneske som meg og deg for at vi skal kunne komme tilbake til Ham og til den plan og det liv han opprinnelig hadde tenkt oss for. Han tok straffen på korset for våre feil og bommerter i livet. Dette er de gode nyhetene for alle oss mennesker. Vi har en Gud som elsker oss, han er ikke sint og skuffet på oss, men han elsker og er levende opptatt av at vi skal forstå hvem vi er i sammen med Ham.

Når du skader deg og gjør ting med deg selv som du vet ikke er noe særlig godt for deg, så forteller bibelen oss at Jesus har medlidenhet med deg i det som oppleves vondt, og han vil så gjerne hjelpe deg til å forstå hvor mye du egentlig er verdt. Gud vil vise deg en vei igjennom det som er vondt i livet. Han har lovet å gå sammen med oss, og lede oss til frihet fra det som undertrykker oss og som på en måte kan få oss til å føle oss fanget. Hans utfordring til deg er å stadig komme til han, snakke med Ham om livet og de vanskelige tingene. Hold fast på og ha tillit og tro til at han vil bære deg gjennom det som er tungt og at han vil lede deg. Gud tenker slik om deg, at Han skulle ønske du forsto hvor fin og flott og unik du er i Hans øyne, og at du kunne ta det inn over deg og tro at det er sant. Han vil føre oss til en større innsikt i hvem vi er og til en større glede over den han har skapt oss til å være. Han inviterer oss til å komme med alle ting, les i Matteus 11.28 «Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, så vil jeg gi dere hvile.»

Han vet hva smerte og lidelse er, og i sin inderlige kjærlighet til oss, tok han frivillig på seg å bli pisket, plaget, korsfestet og drept, for at vi skulle slippe fri og kunne ta imot denne kjærligheten og tilgivelse for alt vi har gjort galt. Han tar bolig på innsiden av oss ved sin Hellige ånd i det vi bekjenner at vi tror på han og at vi trenger tilgivelse. Han sier at vi på den måten er blitt hans Tempel, eller en bolig for Gud. Han bor i oss som er troende, og han vil at vi skal vite hvem han skapte oss til å være. Vi er hellige/feilfrie i Gud sine øyne ved troen på han. Han vil vi skal elske oss selv slik som han elsker oss, nettopp fordi vi er hans barn, skapt i hans bilde, gjort om til en bolig for han, og perfekte i hans øyne. Gud ser deg som like perfekt som sin sønn Jesus, og han elsker deg.

Vi kan derfor med trygghet vite at Gud har en inderlig lengsel etter at vi skal se den verdien som vi alle virkelig har i hans øyne. For når vi forstår vår egen verdi og den dyrebare pris som Gud har betalt for oss, så er det lettere å se på oss selv med den verdi vi egentlig har. Det at noen skader seg selv og gjør seg selv vondt slik som du beskriver at du gjør, tror vi det kan være mange grunner for, men Gud ønsker at du skal få hjelp med det som er vanskelig, slik at du kan legge de vonde tingene bak deg og komme videre i livet. Han vil gjerne hjelpe og støtte deg i den prosessen.

Det som er sant om deg og det som er sant om alle mennesker er at Gud elsker oss alle og gav sin egen sønn for at vi skulle kunne komme tilbake til ham og ta til oss av sannheten om hvem vi virkelig er. Livets mange vanskeligheter og alle løgnene og kravene som blir servert rundt oss, er med på å rive ned og ødelegge det vakre bildet som vi egentlig er. Vi utfordrer deg til å lese om Jesus i bibelen. «Den som har sett meg har sett Faderen/Gud», sa Jesus. Dermed kan vi lese om og se i de fire første evangeliene i nye testamentet, hvordan Gud er og hvordan han møter oss gjennom måten Jesus møter mennesker på, og hvordan han ønsker å hjelpe oss til å se hvem vi egentlig er, så vi kan forstå at han vil oss godt og i tillegg forstå hvem vi er i hans øyne og hvem han skapte deg til å være.
 

Vennlig hilsen GuttogJente.no