Hva er forskjell mellom elsker deg og glad i deg?

Tusen takk for spørsmålet!

Det er ikke veldig lett å gi et generelt svar på det spørsmålet. Det er jo helt umulig å si hva folk legger i det. Noen ganger sier man de ordene ganske lettvint uten å legge noe spesielt i det, og andre ganger mener man det seriøst. Noen har vokst opp i og lever i et miljø hvor folk sier "glad i deg" og "elsker deg", litt som om det er det samme. Andre igjen kan sette et stort skille mellom disse.

Likheten mellom dem, er at den man sier det til har følelsesmessig betydning for en. Når man er glad i eller elsker en person, så har den jo nettopp en eller annen grad av betydning for oss. Hvis en skal skille det litt, så kan man være glad i ganske mange personer, men det er få mennesker man elsker. Å elske noen går dypere enn å være glad i noen. Samtidig handler det å elske noen om et valg man tar. Når et par gifter seg, blir de spurt: "Vil du elske og ære han/henne og bli trofast hos han/henne i gode og onde dager inntil døden skiller dere?" Når en mann og kvinne gifter seg, har vi en oppfatning av at de elsker hverandre, men her ser vi at de også blir spurt: "Vil du elske...i gode og onde dager?" Elske er også et valg om at en vil elske, være glad i, være lojal, stå sammen og jobbe sammen, selv når en møter motgang og vanskelige perioder i livet. Et annet eksempel er foreldre som elsker barna sine. Ideelt sett vil foreldre elske barna sine ubetinget. Barna må ikke gjøre seg fortjent til å bli elsket, men de blir elsket fordi de er barna til foreldrene. Unge mennesker kan av og til si at de elsker vennene sine, men da elsker de vennene på en annen måte enn det et ektepar elsker hverandre. De bruker ordet "elsker", mens det kanskje egentlig handler om at de er "veldig glad" i vennene sine.

Hvis du er usikker på om du elsker kjæresten, kan du spørre deg selv om hva det du føler handler om. For kjærlighetsfølelser innbefatter flere typer følelser og tilknytninger. Kjærlighetsbegrepet kan deles inn i eros, filia og agape. Der filia er den menneskelige kjærligheten vi viser til venner, familie og ektefelle fordi det er noe hos dem som er verd å elske. Man liker dem, trives sammen, har felles interesser, evner og egenskaper som drar en mot hverandre. Eros er den fysiske tiltrekningen, forelskelsen, begjæret og lengselen etter å være fysisk nær hverandre. Både eros og filia er en betinget og følelsesmessig kjærlighet som endrer seg over tid. Agape er den uselviske kjærligheten som handler mer om handlinger enn følelser, om å være trofast og god uten å vente noe igjen. Agape er ekte kjærlighet i praksis som også 1 Kor 13 handler om. I et ekteskap vil en blanding av disse tre være det optimale for et godt forhold, men det er agapekjærligheten som skaper stabilitet og trygghet.

Vennlig hilsen Guttogjente.no