Hvordan bygge opp selvbildet?

hei :)
hvordan kan man bygge opp selvibildet?

Hei

Det er mange grunner til at man har dårlig selvbilde og det er mange måter å bygge selvbildet sitt på, så det er vanskelig å svare fullverdig på det her.

Selvbilde er det en tenker om seg selv. Et godt selvbilde er å ha følelsen av å være elsket, akseptert og verdifull og ha tro på at en mestrer og kan noe. Selvfølelsen er ikke medfødt, men kommer pga det vi har opplevd i livet.

Det er ganske vanlig å ha dårlig selvfølelse. Det er mange som ikke fornøyd med seg selv, de synes ikke utseendet er bra nok, de synes ikke de får til det de vil og de synes ikke de strekker til verken på skolen, blant venner eller i idrett. Som regel stemmer ikke denne følelsen overens med det andre synes om dem.

Det går an å forandre måten en ser på seg selv og få et bedre selvbilde. Det kan en gjøre ved å gå i samtale med noen; helsesøster, terapeut, sjelesørger, ungdomsleder, psykolog, eller andre, eller ved selv å lese artikler og bøker om temaet. I samtale med en slik hjelper, kan en finne litt ut av hvorfor en tenker som en gjør, og hva som skal til for å forandre på det.

Det er viktig å tenke rett om seg selv og ikke tro på løgntanker. Derfor kan være lurt å tenke gjennom hvem en ønsker å stole på og tro på av alle som sier noe om oss.

Gud ønsker at vi skal være trygg og glad i vår identitet. Vi er alle et verk av hans hånd og det gir oss uendelig stor verdi. Salme 139,13-17. Men vi har alle dessverre en stor kritiker i oss, og har lett for å samle på alle negative ting om oss selv.

Skal en ta vare på seg selv og få god selvfølelse må en først bli godt kjent med seg selv og tørre å leve på utsiden som den man er på innsiden. God selvfølelse handler egentlig ikke om hvordan en ser ut eller hva en får til, men om å akseptere seg selv og tørre å bli sett for den en er.

God selvfølelse kommer ikke av seg selv. Du må selv gå aktivt inn for å finne ut hvem du er, og akseptere deg selv og så trene på å stå fram for de andre som den du er.

Her en noen punkter du kan jobbe med:

1: Bli den du er

Skap deg selv! Slutt å sammenligne deg med andre, la andre kjøre sitt eget løp.
Du øver deg best i relasjoner. Å ha familie og venner som du kan snakke åpent med gjør at du kan utvikle evnen til å være i kontakt med og uttrykke den vi er.

2: Konkretiser den du er

Skriv ned en liste over dine positive egenskaper og alt du er flink til. Heng den opp så du ser den hver morgen. Skriv også ned alle komplimenter du får. Har du en dårlig dag, kan du ta lappen frem. Det er også positivt for ditt eget selvbilde å lære deg å gi komplimenter. Legg merke til de sidene ved deg som blir tydelige. Finn ut hvilke sider ved deg selv som du trives med og som du vil videreutvikle. Lag deg mentale bilder av hvordan du ønsker å være i ulike situasjoner.

3: Handle!

Begynn så å øve deg på å være den du egentlig er. Stå fram som den du er, si meningene dine, uttrykk deg, hjemme, på skole og blant venner. Bryt noen personlige grenser og press deg selv slik at du utvider din trygghet til å stå fram som den du er. Ha øyekontakt med den du prater med, det viser du at du tror på det du sier og at du er trygg. Kroppsholdningen din forteller også tankene dine hva du mener om deg selv. En rak rygg utstråler selvtillit både for deg selv om dem rundt deg. Det er også viktig å være i aktivitet og bevege seg. Når du trener frigjøres endorfiner og de gjør at du føler deg bedre.

4: Sett deg mål

Finn ut hvem du vil være og jobb mot det målet. Du må slutte helt med å sammenligne deg med et eller annet idealbilde, og hele tiden være bevisst på å fremstå som deg selv og kommunisere deg selv på en tydelig måte. Legg merke til at det du tilfører verden er bra og viktig.

5: Øv, øv, øv!

Du vil nok oppleve at du ikke få det til helt som du ønsker og at følelsen av å ikke være god nok og ikke strekke til kommer tilbake. Ikke vær så kritisk til deg selv, gi deg lov til å gjøre feil og vær stolt når du gjør noe bra. Ofte er det to skritt fram og ett bak. Men husk da at det handler om øvelse. Det vi øver på, vil vokse, også din selvtillit. Prøv å behandle deg selv som din beste venn.

Les også: Selvbilde / Hva har du? / Du er unik

Aktive unge har bedre selvtillit:

https://forskning.no/a/649115

Lykke til