Hvordan dempe kåthet?

Jeg er en jente på 14 år, som ikke ser på pornografi, men onanerer. Jeg er takknemlig for mine seksuelle følelser og vet at dette er en del av det å bli voksen. Til tross for dette merker jeg at jeg har et lite problem. Det er det at jeg konstant er kåt, og at dette gjør det vanskelig for meg å sove om kvelden. Er det noe jeg kan gjøre for å dempe disse følelsene?

Hei! Takk for spørsmålet!

Det er ikke så uvanlig å ha mye seksuell spenning i kroppen i din alder. Du er i puberteten, og det er mange hormoner i sving. Du kan dempe de seksuelle følelsene ved å være fysisk aktiv og trene, slik at kroppen blir mer sliten. Det kan også hjelpe å kanalisere energien din på andre ting, finne en måte å fokusere på noe annet, spesielt når du skal sove.

Les: Kåt av tanker

Samtidig kan du forsøke å finne ut om det er konkrete tanker/aktiviteter/hendelser som øker eller senker kåtheten, og unngå eller gjøre mer av akkurat dette. For dersom du bruker mye tid på serier, filmer, sosiale medier ol. som har seksuelt innhold vil det påvirke tankene, fantasiene dine og øke kåtheten din. Det kan være vanskelig å få kontroll på tanker og fantasier som fører til kåthet, men det er ikke umulig. Når du legger deg om kvelden, kan det være lurt at du har noen «faste tanker» du kan gripe til, lese en bok, høre musikk eller lignende. Finn ut hvilke metode som fungerer best som avledning for deg.

Les: Fantasier / Vil stoppe urene taker / En historie om onani og seksuelle fantasier / Er det greit å onanere

Med vennlig hilsen GuttogJente.no