Gå til innhold
☰ Meny

Hvordan få det bedre i ukedagene?


Jeg har vært/er psykisk syk. Når jeg er med Jesus, så er ALT mye bedre. Er egentlig deprimert men klarer ikke å tenke negative tanker om jeg er med Gud og kjenner at han et der. Det er en helt fantastisk følelse og jeg går på ungdomsmøte så ofte jeg kan (klarer).

Hvordan kan jeg ha den glede gjennom hele uka ? Har den bare i helgene (fordi jeg går på ungdomsmøter på fredagen. Har prøvd å lese i Bibel men er ikke det samme som å være på møte og kjenne fellesskapet, uansett hvor forskjellige vi er!



Hei

Takk for henvendelsen din.

Så flott å merke gleden din over å være sammen med Jesus i et kristent fellesskap! Men vi forstår at du ikke kjenner på de samme gode følelsene når du er alene. Vi oppfatter at spørsmålet ditt går på hvordan du kan beholde den gleden du har når du er på møter i helgene, gjennom hele uka.

Vi er glade for å kunne si at Bibelen forteller at Jesus vet hvordan det er å være menneske, og han er nær deg hver dag. Noe av det siste Jesus sa til vennene sine var «Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende» Matt 28,20. Jesus kjenner deg, er hos deg og vet hvordan du har det, også de dagene i uka når du preges av de tunge tankene.

Det er felles for oss mennesker at dagene er ulike, og for oss som tror på Jesus er det ikke alle dager vi merker at Jesus er nær. Siden vi er forskjellige, er det ulike ting som gjør at Jesus kan føles langt borte. Det kan være sorg, ensomhet, mobbing, sykdom og ikke minst psykisk sykdom. For deg høres det ut til at du opplever gleden først og fremst når du er på møter sammen med andre.

Jesus kjenner deg og lengselen din etter å kjenne mer på gleden. Kanskje er fellesskapet med andre noe Jesus bruker for å hjelpe deg til å merke at Han er sammen med deg? I Bibelen leser vi at vi som tror på Jesus er hans legeme/kropp i verden. Vi tror det betyr at Jesus kan bruke oss som bønnesvar. Jesus lar oss merke nærværet hans gjennom andre mennesker. I tillegg sier Jesus i Bibelen at «For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem» Matt 18,20. Når du kjenner at Jesus er nær på møter, er det fordi Han virkelig er det!

Hvordan kan du beholde denne gleden gjennom hele uka?

For det første tenker vi at det er herlig at du kjenner gleden over at Jesus er nær når du er på møter. Det er noe å takke for.

Så er det ikke alle dager det er møter, og det er ikke alltid du orker å gå. Kan det være en mulighet at du disse dagene kan prøve å tenke på at Bibelen forteller at Jesus er like nær deg også disse dagene, selv om det ikke føles slik? At du kan si til Jesus og til deg selv: «Takk for at du er her, selv om jeg ikke føler det.» Kanskje du kan skrive ned et vers fra Bibelen om dette som du kan lese for deg selv? For eksempel Jesaja 41,10 «Frykt ikke, for jeg er med deg!» eller fra Jobs bok 35,14 «Også når du sier at du ikke ser ham/Jesus, så ser han nok din sak, og du må vente på ham.»

Ellers merker vi oss at du synes det er godt å være sammen med andre på møter. Har du mulighet til å være sammen med andre kristne i uka utenom møtene? Der dere bare kunne vært sammen sosialt? God prat og fellesskap er for mange av oss noe som også gir mye glede.

To ting til slutt:

Vi tror det er ganske normalt at følelsene våre veksler. Det å være menneske er å oppleve både lyse dager og mørkere dager. Det er gjerne ikke slik at noen av oss føler gleden sterkest hver dag.

Kanskje det kan hjelpe deg til å kjenne mer på gleden over Jesu nærvær, også når du er alene, om du kan minne deg selv om at Jesus alltid faktisk er nær. Også når du er alene, når du strever med vonde følelser og tunge tanker er det en sannhet at Jesus er nær deg. Det er sant fordi han har sagt det i Bibelen. Kan den tanken og den sannheten hjelpe deg til å kjenne glede?

Vi anbefaler også å finne en voksen du stoler på som du kan snakke med om dette.

Lykke til!

Vennlig hilsen GuttogJente