Hvordan forholde meg til at typen har hatt sex før og exen hans?

Hei!

Min kjæreste og jeg skal vente med sex, vi er 21 år.

Han har hatt sex før, men angrer og har bedt om å bryte bånd med dem. Han har også gått til forbønn og ønsker ikke å ha noe mer tilknytning til denne fortiden.

Jeg ber stadig vekk om at Gud skal lindre smerten i mitt hjerte. Men kjenner jeg likevel sliter veldig at han har hatt sex med noen andre og delt det mest intime med noen andre.

Jeg opplever også at jeg stadig vekk ser ei av jentene han har hatt sex med, og i det sekundet jeg får øye på henne, går all energien ut av kroppen min. Og jeg blir så sliten av det!

Hei og takk for spørsmålet

 Så bra at dere har et bevisst forhold til å vente med sex til ekteskapet! Vi tror dere gjør klokt i å bruke tiden før dere gifter dere til å bli kjent med hverandre på alle andre områder enn det seksuelle livet sammen, da har dere også et mye bedre grunnlag for å stole på hverandre og få det godt sammen på lang sikt.

Det er veldig bra at dere snakker sammen om fortiden deres og at kjæresten din er ærlig i forhold til sin historie på det seksuelle området. Altfor mange skjuler hemmeligheter for hverandre, noe som gjør det mye vanskeligere å bygge opp et fortrolig og tillitsfullt forhold der man er helt trygge på hverandre. Det er også kjempebra at kjæresten din har et bevisst forhold til å bryte de usynlige båndene som har oppstått i forbindelse med at han tidligere har hatt sex. Å bryte slike bånd er noe vi gjør på grunnlag av Guds ord som sier at det vi binder på jorden skal være bundet i himmelen, og at det vi løser på jorden skal være løst i himmelen (Matt 18.18). Derfor tror vi at det skjer noe viktig i den usynlige åndelige dimensjonen når vi har bedt Gud om tilgivelse og samtidig bryter båndene som har oppstått i Jesu navn.

Les: Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

Når de åndelige båndene er brutt, har dere også et mye bedre utgangspunkt for å bearbeide de vonde følelsene. Men nettopp fordi sex er så intimt og berører oss på et så dypt plan er det veldig lett å bli såret på dette området. Det kan være ekstra vondt for deg som ikke har hatt sex, nettopp fordi kjæresten din har vært mer intim med noen andre enn deg. Det er ikke vanskelig å forstå at dette blir ekstra vanskelig når du stadig vekk ser en av jentene han har hatt sex med. Det er helt naturlig at dette vekker vonde følelser og at dette oppleves tøft for deg.

Selv om kjæresten din er tilgitt av Gud og de åndelige båndene er brutt, forandrer ikke dette historien. Dere vil alltid vite at han har hatt sex med andre jenter før dere ble sammen, dette er et faktum dere ikke kan endre på. Men når dere har et fortrolig og åpent forhold der dere er ærlige med hverandre, har dere det beste utgangspunktet for å bearbeide konsekvensene av det som har skjedd. Når du velger å tilgi kjæresten din for det han har gjort, er dette basert på et valg og ikke en følelse. Selv om det føles veldig vanskelig akkurat nå, vil det å hele tiden velge å leve i tilgivelse også påvirke følelsene over tid. Selv om du aldri har hatt sex med noen, så har også du gjort større eller mindre synder som du trenger tilgivelse for både fra Gud og kjæresten din. Bevisstheten om at vi alle har syndet og trenger Guds nåde (Rom 3.23-24) gjør det også lettere for oss å tilgi de menneskene som har såret oss.

Når vi ser at vi alle sammen er avhengige av nåde, kan vi lettere gi nåde til andre. Og når vi gjør dette, vil også følelsene våre etterhvert forandre seg. Så selv om du aldri kommer til å glemme at kjæresten din har hatt sex med andre jenter, så kan de vonde følelsene i forbindelse med dette avta over tid og etter hvert gå over i takknemlighet for at dere begge får lov til å leve i Guds nåde med livene deres.

Les også:
Å gifte seg med en som har hatt sex

Vi vil anbefale dere å snakke sammen om det som du opplever som vanskelig, men også snakke sammen om Guds gode plan for ekteskapet og det seksuelle samlivet. Et godt sted å begynne kan være å høre på denne podcasten sammen:
Podcast: Hvorfor skapte Gud sex?

Lykke til!