Hvordan fortelle om mensen?

Hvordan sier man til mamma at man har fått mensen??? Flaut...

Hei og takk for spørsmålet.

Det er mange som synes det er litt flaut å snakke med foreldrene sine om ting som har med puberteten å gjøre. Det kan jo være at mammaen din synes det er litt vanskelig å finne rette tidspunktet å snakke med deg om det også, men hun venter nok på det for hun vet jo at du er i rett alder nå.  Det enkleste er jo bare å si det slik det er, eller du kan hinte om at du trenger at hun kjøper bind til deg. Dersom du synes det er flaut å si det direkte, kan du skrive det på en lapp. «Mamma, jeg har fått mensen og trenger at du kjøper bind til meg ;)»

Selv om det er litt rart å si det, så er det veldig greit å ha det gjort for da kan du lettere snakke om det eller spørre dersom det er noe du lurer på senere.

Helsesykepleier på skolen kan jo også gi deg råd.

Lykke til.