Hvordan ikke være så opptatt av kropp?

hei eg har eit lite problem, eg liker ei jenta og vi holde på. men eg er ein gutt som er veldig vandt med å spør om bilde av kroppen og det synnest eg er veldig dumt for hu blir veldig lei seg. eg prøve å jobba med det men spør bestandigt. eg har også hatt flere kjærester og hu spør kor mange kjærester eg har hatt så må eg svara. men poenge er: Kan dere hjelpa meg vekk fra å bry seg om bare om kroppen asså eg elske hu for den hu æ. Gutt 16

 Hei og takk for at du sender spørsmål til oss!

Sånn vi leser innlegget ditt, har du egentlig tre spørsmål. Og for å begynne med det siste spørsmålet ditt, så er det slik at det du velger å rette fokus mot påvirker tankene og handlingene dine. Hva du velger å se på og fylle deg med vil dermed påvirke hva du tenker på og hva du gjør med disse tankene. Her er to gode artikler vi håper kan være til hjelp:

Et gutteliv fylt av fristelser
Kampen om renhet

 Det andre du nevner er at hun lurer på hvor mange kjærester du har hatt, og som du selv påpeker, må du svare på det. Ærlighet varer lengst, så du bør si det som det er og være ærlig med hvor mange kjærester du har hatt.

Så til dette med å be om bilder av kroppen. Det er ofte slik at gutter har en tendens til å være mer visuelle enn jenter, de blir betatt av det de kan se, også jentekroppen. Det er ikke rart at du har lyst til å se kroppen hennes, men du skriver at hun blir lei seg når du gjør det. Det tror vi kan gjelde mange jenter. Det er egentlig aldri greit å be noen om å sende bilder for å vise fram kroppen sin, særlig ikke nakenbilder. Slike bilder kan også komme på avveie når de er sendt over nett eller på mobil. Hvis man har nakenbilder av noen under 18 år kan dette være straffbart fordi det etter norsk lov kan defineres som barneporno.

Et forhold må være bygd på langt viktigere ting enn utseende, og om dette forholdet skal ha noen framtid, vil vi oppmuntre deg til å se etter andre kvaliteter hos henne (og jenter generelt) enn utseende. Vær opptatt av hvem hun er som person, ting hun liker å gjøre, er flink til, hva ved personligheten hennes du liker osv.I et forhold er det utrolig viktig å respektere hverandres grenser. Det kan være vanskelig å motstå fristelser, men det er et ansvar som ligger hos deg. Kanskje dette spørsmålet fra en annen gutt på 16 år kan være til hjelp for deg også: Har lyst å se nakne damer

Lykke til!

Med vennlig hilsen GuttogJente.no