Gå til innhold
☰ Meny

Hvordan kan jeg føle Gud?


Etter hva jeg har forstått så har de fleste sin egen tolkning av bibelen, jeg har lest litt i den selv og må si det står utrolig mye idiotisk i den.
Det er ikke frekt ment når jeg spør, hvordan kan noen som helst ta bibelen på alvor?
Det står alt fra åssen å bli kvitt mugg i huset til hvem familie medlemmer jeg ikke har lov til å ha samleie med.
Kan du forklare meg hvordan jeg kan lukke øynene mine og bli en ren kristen slik Gud vil jeg skal være?

Moren min har fortalt meg åssen hun hele tiden føler Gud når hun ber, men jeg gjør ikke det, åssen kan jeg føle Gud inni meg?



Hei og takk for spørsmålet

Det er riktig at mange mennesker har kommet med forskjellige tolkninger av ulike avsnitt Bibelen, og dette kan virke veldig forvirrende. Samtidig er det slik at Bibelen er litt enklere å forstå hvis man kjenner til de viktigste forskjellene mellom det gamle og det nye testamente. Og det som i første omgang kan virke merkelig er ofte ikke så rart når man ser i hvilken sammenheng det ble skrevet og hvem det ble skrevet til.

Bibelen inneholder totalt 66 bøker som ble skrevet over en veldig lang tidsperiode. De første 39 bøkene som kalles det gamle testamente ble skrevet først og fremst til jødefolket. Det nye testamente inneholder 27 bøker skrevet til kristne etter at Jesus døde på korset og sto opp igjen.

Alle de 66 bøkene inneholder mye som er nyttig for oss i dag, men det gamle testamente inneholder en del stoff som var beregnet for jødefolket. Blant annet finner vi Moseloven som var deres lovbok. Denne inneholder mange lover som var viktige for jødene men som ikke gjelder for oss i dag. Her finner vi både helselover, bygningsforskrifter og andre lovtekster som var viktige i det jødiske samfunnet men som ikke gjelder for oss i dag. Avsnittet du nevner om mugg i hus er et typisk eksempel på dette. Moseloven inneholdt også lover som skulle hindre incest og seksuelle overgrep, disse hadde mye av den samme funksjonen for jødefolket som Norges lover har for oss i dag.

Mye forandret seg da Jesus døde på korset. For eksempel sier det nye testamente tydelig at lovene om ren og uren mat ikke gjelder lenger. Men det er noen prinsipper som fortsatt gjelder, og disse er gjentatt i det nye testamente. Et eksempel er Guds ordning med ekteskapet mellom mann og kvinne som gjelder fortsatt.

Vi er usikre på hva du mener med at vi skal fortelle deg hvordan du kan lukke øynene dine og bli en ren kristen. Det står ikke noe i Bibelen om at vi skal lukke øynene våre, og vi kan heller ikke klare å bli rene kristne uten Guds hjelp. Det nye testamente handler om at Gud sendte Jesus til jorden nettopp fordi vi mennesker ikke klarer å bli gode og rene på egen hånd. Alle mennesker har syndet og trenger Guds tilgivelse. Jesus døde på korset for våre synder slik at vi kan bli tilgitt og renset for alt som vi har gjort galt og alt galt vi noen gang kommer til å gjøre. Det eneste vi behøver å gjøre er å komme til Gud og ta imot den tilgivelsen og renselsen som han vil gi oss. Da vil han også gi oss Den Hellige Ånd som vil bo inne i oss og hjelpe oss til å leve slik som Gud ønsker at vi skal leve.

Du er heldig som har en mor som tror på Gud og som ber til ham. Hun har helt sikkert også bedt mye til Gud for deg. Mange kristne som har vært mye sammen med Gud kan fortelle at de kan føle at Gud er sammen med dem. Men ikke alle kristne opplever det på samme måte. Det er ikke hva vi føler som gjør oss til kristne, det eneste som teller er at vi kommer til Gud og tar imot hans tilgivelse og at vi inviterer Jesus til å være herre i livet vårt.

Det niende verset i Romerbrevets tiende kapittel sier: ”For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst.” Hvis du ønsker å bli en kristen kan du be en bønn som dette:

Kjære Gud. Jeg vet at jeg har syndet og at jeg trenger deg. Takk for at du sendte Jesus til å dø for mine synder. Jeg tar imot din tilgivelse og vil at Jesus skal være herre i livet mitt. Amen.

Snakk med en kristen du har tillit til om dette, det kan være moren din eller en ungdomsleder, prest eller pastor. De kan hjelpe deg og gi deg råd om bøker du kan lese og om hvordan du kan komme i gang med å lese i Bibelen slik at du forstår mer av det du leser. Det er også godt å komme sammen med andre ungdommer som tror på Jesus, for eksempel i skolelaget, en kristen ungdomsklubb eller en bibelgruppe.

Lykke til!
 

Vennlig hilsen GuttogJente.no