Hvordan slutte å onanere?

hei
Har du noen tips til hvordan slutte å onanere? Er så sykt vanskelig, har prøvd å slutte i flere år. Så føler jeg skam og nedtrykt når jeg enda en gang ikke klarte det, er ikke noe gøy.

Hei!

Bibelen sier ikke noe direkte om onani. Onani er i seg selv noe nøytralt som ikke behøver å være galt. Noen ganger kan onani fungere som en ”sikkerhetsventil” når de seksuelle følelsene koker i kroppen. Det finnes ikke noe vers i Bibelen som sier at dette er en synd. Men det er klart at onani også kan føre til at vi fantaserer som seksuelle handlinger som ikke er bra for oss, og da er det ikke så bra. Du kan lese litt mer om dette i artikkelen Er det greit å onanere?

Du sier at du føler skam og er nedtrykt når du ikke klarer å slutte å onanere. Hvis du merker at onani tar tankene dine bort fra det du vil være opptatt av og gjør at du får seksuelle fantasier som ikke er bra for deg, er det fint at du vil gjøre noe med dette. Men det at du har seksuelle følelser og at du har onanert, er noe helt naturlig som du ikke trenger å skamme deg for.

Det å få seksuelle følelser er en del av det å vokse opp. Det er Gud som har skapt oss slik. Han vil ikke at du skal skamme deg over at du får disse følelsene. Det at vi kjenner på seksuelle følelser, er et tegn på at vi begynner å bli voksne og at vi nærmer oss den tiden da det er naturlig å finne noen å dele livet sitt med og gifte seg med.

Du er ikke et dårlig menneske selv om du onanerer. Gud elsker deg akkurat like mye enten du onanerer eller ikke. Men hvis du opplever at onanien får stor makt over deg eller at den fører med seg seksuelle fantasier som ikke er bra for deg, kan det være en hjelp å fokusere på andre positive ting eller gjøre noe annet du har lyst til som for eksempel å trene eller treffe gode venner. Noen har erfart at det mest effektive for å stoppe seksuelle fantasier faktisk er å be for noen andre. Da rettes fokuset ditt over på Gud og på andre menneskers behov.

Men siden du opplever at onani er et stort problem for deg, tror vi det kan være lurt å snakke med en voksen du har tillit til om dette. En prest, pastor eller sjelesørger kan være god å snakke med når man sliter med noe alene. Og husk at du er akkurat like verdifull selv om du sliter. Om du har gjort noe galt, vil også Gud tilgi deg og rense deg når du kommer til han.

For hvis vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss fra all urettferdighet. (1 Johannes 1.9).

Du kan også lese disse artiklene:

En historie om onani og seksuelle følelser

Lykke til!