Hvorfor blir han så "matt"?

Hei!
Jeg kjenner en person som veldig ofte omtaler seg selv som "matt", han stort sett matt når andre personer gjør håpløse ting. Hvorfor blir han så "matt"? Er det noe jeg kan gjøre for å gjør han mindre "matt"?

Hei.

Det er ikke lett for oss å si hvorfor han blir ”matt” eller hva som skal til for at han ikke skal bli det. For det første vet vi ikke hva som ligger i ordet ”matt”, og hva som får personen til å bli det. Kanskje det bare er noe han sier, et uttrykk han bruker for å beskrive at han er oppgitt, irritert eller lei. Det kan hende du legger mer i det enn personen selv gjør. Spør han hva han mener når han sier at han er ”matt”, så vil du lettere vite om dette er noe alvorlig eller bare et uttrykk. Dersom personen da gir uttrykk for en fortvilelse som du blir bekymret for, kan du be han snakke med noen om følelsene sine, oppsøke helsesøster, lege, psykolog eller andre i hjelpeapparatet.