Hvorfor har jeg alltid boner?

Hei, jeg er en gutt på 14 år og lurer på hvorfor jeg alltid har boner?

Hei, gutt 14 år, og takk for spørsmålet.

Boner er et slanguttrykk for ereksjon/stiv penis. I puberteten er det helt normalt og naturlig å ha hyppige og ufrivillige ereksjoner. I denne tiden er det mye hormoner i omløp fordi kroppen er i ferd med å bli voksen og driver på en måte å tester ut de ulike funksjonene.

Mange opplever å få ereksjon i situasjoner som ikke handler om sex, og mange ganger kan det bli direkte plagsomt, som i dusjen eller på stranden. Forsøk ikke å stresse med dette og bare tenk at det er helt naturlig. Noen ganger kan det hjelpe å tenke på at du er på et kaldt sted, eller på mat en ikke liker eller slike ting. Dersom du opplever å få stiv penis når du ikke ønsker det, kan du jo prøve det, eller bare tenke at det gjør ingenting, for slik er det å være i puberteten. Når du blir litt eldre, vil dette problemet sannsynligvis forsvinne gradvis, og du vil få mer kontroll over ereksjonen.