Jeg hadde en greie med en gutt

Hei, jeg er en jente på 16 år. Jeg hadde en greie med en gutt og jeg visste at han likte meg fordi han sa det til alle vennene mine. Så tilslutt klinte vi. Men dagen etter var det som ingenting skjedde. Nå er det rundt 3 månder siden og han har ikke sagt noe om det i det hele tatt...

Vi har vært bestevenner i 3 år så tørr ikke ta det opp fordi jeg ikke vil miste han. Men jeg liker han fortsatt og det virker som han fortsatt liker meg, men han er kjempe forvirrende! I tillegg har en venninne av meg begynnt å crushe på han og hvis han får seg ny dame å jeg de de sammen vet ikke hva jeg skal gjøre, da blir jeg helt knust!

Jeg har prøvd å snakke med min nærmeste venn om dette men det virker som om hun ikke forstår smerten. Meg og gutten er fortsatt nære venne og snakker mye med han men er ganske sikker på at det ikke blir noe mellom oss. Han er så forvirrende å moody. Jeg ser han hver dag og vet ikke hva jeg skal si.

Tror du han faktisk noen gang likte meg? Hvorfor trakk han seg tilbake? Var han ikke l er eksen sin som han slo opp med for drøyt et halvt og siden? Betyr jeg noe for han i det hele tatt? Trenger noen å snakke med men ingen forstår meg... det er så smertefullt hele greien, men klarer ikke å holde meg unna når jeg ser han på skolen

Pliss svar fort hvis dere klarer:( orker ikke all smerten

Hei kjære deg.

Det er en vond situasjon du er kommet i, men dessverre ikke så uvanlig. Ungdomstiden er full av skiftende følelser og forelskelser og mange blir såret på veien. Forelskelse er ikke en fornuftig bestemmelse som du kan styre, men en følelse av intens lykke pga hormoner som utløser en naturlig rus i kroppen. Alle kan bli forelsket, men du er midt i ungdomstiden da følelsene er på det aller mest intense. I denne tiden er det ganske vanlig at følelsene skifter fort fra en person til en annen og man kan være forelsket i flere samtidig. Det blir derfor ganske vanskelig å innlede noen forhold i denne tiden, fordi følelsene endrer seg så fort og man kan komme til å såre hverandre. Samtidig kan følelsene være så sterke at det eneste man greier å tenke på er den personen man liker, og man lengter etter at følelsene skal være gjensidige.

Det er ikke alltid en logisk forklaring på hvorfor man blir forelsket i en person, og det er sjelden fornuftsmessige vurderinger bak en slik følelsesrus på den måten at man velger seg den personen i det i virkeligheten hadde vært best å bli kjæreste med. Det at en person er forelsket i deg eller ikke forelsket i deg, forteller derfor ikke så mye om deg som person eller hva den andre personen egentlig synes om deg.

Les: Hvordan unngå å bli blinded by love

Du lurer på om han noen gang likte deg og hvorfor han trakk seg tilbake. Folk oppfører seg så forskjellig når de liker eller er forelsket i en person, så det er vanskelig å si noe om han likte deg før, liker deg nå eller kommer til å like deg. Men sånn generelt kan vi si at det du opplever nå skjer ganske ofte i en ungdomsgjeng. Nettopp fordi følelsene så fort endrer seg og man kan like flere samtidig, er det mange ungdommer som er frustrert og forvirret. Mange opplever at man i en gitt setting blir fristet til å kline med en man liker godt, uten at man tenkte at det skulle bli noe mer. Det blir derfor litt flaut og også vanskelig å snakke om etterpå, at man lot seg rive med av den gode stemningen uten å mene noe mer med det. Det at man plutselig kliner med en god venn som man ikke tenker å bli sammen med, kan skape en forvirret stemning i forholdet og forstyrre det vennskapet man hadde.

Les: Hvordan vet man om en gutt liker deg

Kanskje han likte deg, men ikke sånn at han ville bli sammen.
Kanskje han ikke hadde kommet helt over eksen og trøstet seg med deg.
Kanskje han likte både deg og flere andre og ikke greide å velge.
Kanskje han liker deg godt som venn og ikke vil miste deg og derfor er litt flau for at han falt for fristelsen å kline med deg.

Du kan tenke frem og tilbake og spekulere i hva han tenker og mener, men det går ikke an å vite noe om hva en person mener uten å spørre. Du skal ikke være så redd for å spørre, men da må du også belage deg på å tåle å høre sannheten. Det at dere klinte handler om dere begge, og kanskje han også trenger en forklaring på hvorfor du tillot kliningen. Du vil vel ikke at han skal tro at du er sånn med flere? Dessuten er det ikke noe å være flau for at du liker noen, og det er ikke noe å være flau for at det ikke blir gjengjeldt – disse følelsene kan man jo ikke styre. Oppførselen sin kan man derimot både bestemme, styre, forsvare eller unnskylde. En slik samtale kan bli både vanskelig og ”klein”, men som regel vil det føles bedre etter at dere har fått snakket ut om ting og du slipper gå å lure hele tiden.

Samtidig er det så lenge siden nå, at du kanskje bare skal legge hele episoden bak deg, og ta det for det det er, et øyeblikks beruselse mellom to ungdommer som liker hverandre. Men fra nå av bør du også være litt mer nøye med hvem du kliner med, slik at du slipper å komme i denne situasjonen en annen gang. Kanskje du i fremtiden ikke skal ta for gitt at den som kliner med deg vil noe mer enn akkurat det, og da må du vurdere om du skal tillate det av noen du ikke er i et forhold til, og som ikke vil være i et forhold til deg.

Faren er også at du er så forelsket at du tillater klining i håp om at han skal få lyst til å bli sammen med deg. Da har forelskelsesrusen tatt over styringen, og det er ikke lurt, for da kan du bli utnyttet av de som synes det er greit å kline med noen man ikke er sammen med.

Les: Hva om han liker deg men ikke vil bli sammen med deg

Du ser denne gutten hver dag, og det blir ganske slitsomt for deg å gå rundt å tenke på alt dette. Det kan derfor være lurt av deg og å ta en bestemmelse for hva du vil gjøre videre. Enten snakker du med ham og får vite hvordan situasjonen mellom dere er, eller du legger det bak deg og innstiller deg på å fortsette et vennskap med ham.

Når du er så forelsket i han, er det nok vanskelig for deg å godta noe annet svar enn at han liker deg tilbake. Men følelser gjengjeldes ikke alltid, så du må være innstilt på at han bare liker deg som venn og kan få seg en annen jente som kjæreste. ”Sånn er livet”, forelskelser kommer og går og kjærlighetssorg er en del av det, dessverre. Kjærlighetssorg går over, men det kan ta tid, spesielt når dere møtes hver dag. Prøv likevel å ikke la livet stoppe opp pga følelsene for denne gutten. Ha fokus på å leve livet ditt og være den ekte, naturlige og beste utgaven av deg selv. Vær aktiv, vær sammen med venner, og vær innstilt på at også han også bare er en venn.

Det å få et sånt skriftlig svar her vil kanskje ikke være nok, så vi vil anbefale deg å snakke med en voksen du stoler på, for eksempel helsesøsteren på skolen din. Du sier at venninnen din ikke forstår hvor vondt du har det, og da kan det være godt å få snakket ut med en voksen.

Lykke til.