Jeg har et problem med erotiske bilder, filmer og historier

Hei!

Har eit problem med onani og "skitne" bilder, filmer og historier på nettet. Byrja å onanere ein gong på ungdomsskulen, 9. klasse kanskje. Prøve lenge å slutte då eg meinte det var feil, men klarte det ikkje før sommaren før vidaregåande. Var på UL den sommaren og vart bedt for. Etter det gjekk eg over eit år utan å gjere det. Eg hadde nokre episodar med å sjå på bilder på til dømes instagram som ikkje var heilt bra, men eg klare å stoppe meg sjølv før noko skjedde. MEN idag gjorde eg det igjen :( Byrja på nettsida dykkar og vart frista til å søkje opp nokre av tema på google og leste ei "skiten" historie, medan eg gjor det. Angrar SÅ mykje :(

Har de nokre tips til kva eg kan gjere for å unngå at det skjer igjen? Og kanskje nokre bibelvers som passar i freisting?

Jente, 17

Hei Jente 17!

Det er ikke lett å slutte med noe som oppleves spennende i øyeblikket. Men her har du noen tips:

Veldig bra at du klarte deg et helt år uten, da du ble bedt for. Hvilke faktorer tror du hjalp deg til å ikke onanere og se ting på nett som du ikke ønsker? Hva motiverte deg til å la det være? Jo mer du blir bevisst på det som har hjulpet deg tidligere, desto lettere er det å opprettholde det.
Det er ikke uvanlig å oppleve tilbakefall. Det viktige er å ikke tenke at "nei, nå sprakk jeg, så da kan jeg bare gi opp", men heller tenke at det var bare et engangstilfelle. Legg heller merke til hvordan avstanden mellom disse tilbakefallene blir større og større. Dersom de blir mindre, er det viktig å være ærlig med deg selv om hva det er i livet ditt som øker motivasjonen for å onanere ++ mer.

Du kan lære mer om mekanismene bak avhenighet i dette foredredraget: Video: Porno og dopamin, podcast: Porno og dopamin.

Det finnes også filter du kan ha på nettleseren din for å hindre deg i å komme inn på slike nettsider. (Dette er det jo selvfølgelig mulig å slå av igjen, men du gjør det i alle fall litt vanskeligere for deg selv å gi etter for fristelsen).

Her er en nettside som kan hjelpe også: https://www.xxxchurch.com/, de har også en egen nettleser man kan intallere for å hindre tilgang til porno (www.x3watch.com). Denne nettleseren erstatter andre nettlesere på maskinen og sender e-post til en valgt adresse hvis du prøver å gå inn på sider som inneholder pornografi. På facebook kan du følge noe som heter "Pornography Harms" som også kan være en god motivasjon for deg.

Et bibelvers som kan være til hjelp: "Dere har ikke møtt noen overmenneskelig fristelse. Og Gud er trofast, han vil ikke la dere bli fristet over evne. Nei, når dere blir fristet, vil han vise en utvei, slik at dere kan holde ut." 1.Kor 10:13 I dette bibelverset er det viktig å legge merke til at  Gud viser oss en utvei så vi KAN holde ut. Men det er avhengig av at vi velger å benytte oss av den utveien. Vi kan be til Gud om hjelp, og han vil gi det til oss. Samtidig er vi ansvarlige for de valgene vi tar. Så det er et samarbeid mellom Gud og oss. Gud svikter ikke, og selv om vi er troløse, er han trofast likevel. (2.Tim 2:13). Så da er det viktig at vi reiser oss om vi faller, og omvender oss-slik du også er tydelig på at du ønsker.

Du kan også lese disse artiklene:

Kan det være bra å ikke onanere/ 5 skritt til frihet fra porno

Guds velsignelse videre!

Med vennlig hilsen GuttogJente.no