Jente 15 sliter med porno

Hei, Jente 15.
Jeg har noen spørsmål å komme med. Jeg har før sett på porno og onanert meg selv, når jeg er ferdig så føler jeg meg ekkel. Jeg angrer noe så mye og skjønner ikke hvordan en kristen jente som meg kan gjøre noe så grusomt!? Jeg har bedt om tilgivelse, men har gått tilbake til dårlige vaner. Har pratet med min store søster om dette herre. Det var fint, men allikevel føler jeg meg dårlig og jeg vet ikke hvorfor? Er det i det hele tatt vanlig at mange av oss kristne sliter med dette herre? Håper dere kan hjelpe meg :D Det hadde jeg satt pris på.

Hei kjære jente 15 år :)

Du er en helt vanlig ungdom som har de samme følelser og fristelser som andre. Noen ganger gjør vi ting vi angrer på, andre ganger gjør vi det vi synes er bra. Og vi trenger tilgivelse hele tiden fordi vi kommer aldri til å bli perfekte. Gud elsker deg uansett like høyt hele tiden!

Det at du har seksuelle følelser og onanerer er noe naturlig som du ikke trenger å skamme deg for. Likevel er det lurt at du gjør noe med det siden dette er noe som plager samvittigheten din og det har blitt en vane du ikke greier å bryte ut av.

Men ikke fortvil, vi er ikke fanget i noe mønster som gjør at vi alltid må fortsette med det vi gjør, vi har alltid mulighet til å forandre oss og væremåten vår. Det er veldig bra at du har snakket med storesøsteren din. Det å ha en voksen å snakke med, kan hjelpe deg.

Det er klart at både porno og onani gjør at man tenker mer på sex, får flere seksuelle fantasier og kan gi økt lyst på sex. Ved å regulere det du ser og leser, vil du bedre kunne kontrollere det du tenker og fantaserer om, og det vil igjen redusere behovet for å onanere.

Porno er jo fremstilt for å vekke følelser og seksuelle fantasier og viser sex løsrevet fra kjærlighet og trofasthet. Porno gir en feilaktig fremstilling av seksuallivet og gir deg fantasier om seksuelle handlinger som kan være skadelige. Porno er også svært vanedannende og vi vil derfor sterkt anbefale deg å slutte å se på porno.

Vi kan anbefale deg dette foredraget som forklarer en del om avhengighet: Porno og dopamin (video), den kan også høres som podcast her.

Vi har også gitt råd om hvordan man kan slutte med porno i noen av svarene vi har gitt før: Hvordan slutte å onanere / Fri fra porno

Les også: Er det greit å onanere / Føler skam av onani og fantasier / Avhengig av porno / Guds nåde er større enn alt / Et gutteliv fylt av fristelser (gjelder jo også for jenter) / Kampen om renhet

Lykke til!