Jente med guttevenner

Hei jente 13 her.

Jeg har ikke så mange jentevenner og jeg liker mest å være med gutter. Og har mest guttevenner. Er dette normalt?

Hei jente 13 år og takk for spørsmålet ditt.

Det er helt normalt at noen heller liker å være med gutter enn jenter. Det kan være mange grunner til det, du sier ikke noe om din grunn. Noen har mest sammenfallende interesser med guttene, og derfor faller det mest naturlig å henge sammen med dem. Andre synes det er mye drama med jentene og synes guttene er mer ukomplisert å henge med. Det er likevel nyttig for deg å både å ha både gutte- og jentevenner.

Det er noen ting du bør ha i tankene når du er mest sammen med gutter:
Jenter kan føle seg truet når noen av jentene bare henger med guttene, de kan både føle at du ikke liker dem og at du tar guttene fra dem. Det er derfor lurt å være hyggelig også med jentene, smile og si hei og si fine ting til dem og om dem. Og det er lurt at du unngår å ha en flørtete oppførsel overfor guttene du er venner med. Husk at det uansett vil være kjemi mellom jenter og gutter selv om de bare er venner, så måten du er overfor guttene vil både de og andre legge merke til.

Les litt mer om vennskap:
Hvilke forskjeller er det på guttevennskap og jentevennskap
Hva er en venn
Grenser for flørting

Lykke til.