Kan man få mindre kviser?

Er det noe man kan gjøre for å få mindre kviser?

Hilsen Jente, 14 år

Hei og takk for spørsmålet!

Det er helt normalt å få kviser når man kommer i puberteten, dette skyldes hormonene som kroppen produserer. Det kan hjelpe å vaske seg med mild såpe. Man bør også unngå fete kremer og sminke som kan tette igjen de små porene i huden. Ikke klem på kvisene, det er lett å få arr.

Det finnes mange produkter på apoteket som kan hjelpe mot kviser. Du kan også få råd hos helsesykepleier på skolen. Hvis du er veldig plaget og disse rådene ikke hjelper, kan du også gå til lege. Det finnes medisiner som bare fås på resept som kan hjelpe hvis man har veldig mye kviser.

De fleste får mindre kviser når de blir voksne.