Kan man ha sex med en og være sammen med en annen?

Kan man ha sex med en og Vær sammen med en annen? :-)

Hei og takk for spørsmålet.

Vi regner med at du er kristen og vil leve som en kristen siden du spør om dette på nettopp denne nettsiden. Bibelen er veldig tydelig på at seksuelt samliv bare hører hjemme mellom en mann og en kvinne som har inngått et en forpliktende ekteskap med hverandre. Alle andre former for seksuelt samliv mellom mennesker beskriver Bibelen som synd. Nå er det ikke slik at dersom en har falt i denne form for synd så er det noe annet eller mye verre enn alle andre former for synd. Bibelen sier i 1. Joh 1:9. «Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet». Dermed er det ikke forenelig med kristen tro å leve seksuelt sammen med en utenfor ekteskapet.

På samme tid er Gud fullt ut i stand til å hjelpe til med å ordne opp i alle former for synd, i det en tar et oppgjør med sine synder, bekjenner sin synd, og fortsetter livet med en ny intensjon om å gjøre det på den måten Gud har designet oss for. En blir fullstendig tilgitt og kan starte helt på nytt i sitt forhold til Gud, men også i forholdet til den en ønsker å leve livet sitt sammen med.

Vi vil gjerne også påpeke at det heller ikke er rett å gi forventninger til en om at en er interessert i han eller henne samtidig som en involverer seg seksuelt og intimt med en annen. Det er heller ikke en bibelsk åpning for å ha et kjæresteforhold til flere enn en på samme tid. Dersom en ikke lever i åpenhet med hverandre som kjærestepar, der en viser at en er sann, oppriktig og til å stole på over tid, så er ikke det et forhold som er verdt å bygge videre på. Å finne seg en å dele et langt liv sammen med i et ekteskap innebærer at en må kunne stole på hverandre og kjenne hverandre så godt at det ikke blir en bekymring for noen av partene i forholdet om den andre er trofast eller ikke. Bibelen sidestiller det å ha seksuelt samliv med en kvinne eller mann som det samme som å inngå en ekteskapelig forbindelse med han eller henne. Dermed er det ikke åpning i bibelen for å bare ha sex med en og et forhold til en annen.

Vi anbefaler å leve i lyset og være tydelig med at en ønsker å leve rett, og ikke bedra hverandre til å investere i et forhold der den ene eller andre ikke kan stoles på. Så dermed er vi tydelig på at bibelen ikke åpner for sex med en og samtidig være sammen med en annen. Les gjerne flere andre svar som berører temaet du spurte om:

Det er verdt å vente med sex
Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift?
Hatt sex. Må vi gifte oss?
Er det riktig å tilgi en utro?
Utroskap